Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde en in 2022 licht gefacelifte XCeed is eerder een cross-over dan een echte SUV. Dit is vooral een Ceed op hoge poten: onder zijn koetswerk vinden we hetzelfde onderstel en dezelfde ophanging. Ook de wielbasis is dezelfde en dus is er niet meer plaats achterin. De stoelzittingen staan daarentegen wat hoger van de grond, voor een beter overzicht op de weg. De koffer heeft een 31 liter groter volume dan die van de vijfdeurs-Ceed, maar breekt geen records. Voorin werd het dashboard integraal overgenomen van de andere Ceeds. Ook hier is alles dus stevig geassembleerd, maar het geheel oogt weinig frivool en zelfs een beetje somber.
De motoren kennen we uit andere Kia’s en Hyundai’s, van de drie benzines (120, 160 en 204 pk) over de diesel (136 pk, inclusief mildhybride ondersteuning) tot de dure, maar voor zelfstandigen fiscaal aantrekkelijke plug-inhybride (141 pk), die ongeveer 50 kilometer ver komt op een volle batterij. Ongeacht de motorversie blijft de XCeed verstoken van vierwielaandrijving, maar desondanks vertoont deze cross-over een aangenaam rijgedrag, met een uitstekend compromis tussen comfort en dynamisme en een nauwkeurig en communicatief stuur.
Deze XCeed is een echte cross-over: hij is een mengeling tussen een compacte middenklasser en een SUV. Daardoor blijft zijn formaat behapbaar en kan hij uitstekende wegkwaliteiten voorleggen. Bovendien is hij goed afgewerkt en voldoende ruim om vier volwassenen én hun bagage te vervoeren. Alleen is hij niet goedkoop.