De herboren Lancia Ypsilon, die het merk nieuw leven inblaast, trekt onmiskenbaar de aandacht. Dat is hij ook aan zijn Italiaanse roots verplicht. Kenmerkend zijn de ronde achterlichten in Stratos-stijl en de kruisvormige lichtsignatuur aan de voorkant die hem samen met het elegante lijnenspel een stevige zweem Latijnse verleidingskracht verlenen. Op mechanisch vlak is er van eigenheid weinig sprake, want als telg van de Stellantisfamilie deelt hij die met de Peugeot 208 en de Opel Corsa (CMP-architectuur).
Geen verrassing dus dat er naast deze 1,2 liter-driecilinder met mildhybride hulp van 100 pk gekoppeld aan een zestraps automaat, ook een volledig elektrische versie voor de voeling met de nieuwe tijdgeest zorgt. Deze hybride, ondanks zijn zuinigheid van 5,5 liter per 100 km, stelt zich wat luidruchtiger op en rijdt iets minder soepel al maakt het onmiskenbare accent op comfort en de regelmatige overschakelingen op volelektrische werking een en ander goed. De Ypsilon ziet eruit als een luxepaardje en is dat ook zoals de optionele massagefunctie voor de stoelen bijvoorbeeld illustreert.
Lancia heeft voor het interieur trouwens bijzondere aandacht besteed aan materialen en afwerking, vol fluweel en stijlvolle details. Helaas ontsnapt de auto niet aan de typische Stellantis-knoppen. Ondanks zijn dweperij met extra glans, elegantie en premium is hij met een vanafprijs van 24.000 euro niet of amper duurder dan zijn neven.
Italiaanse charme en betaalbaarheid in vergelijking met de concurrentie, incluis die uit eigen huis zorgen ervoor dat de nieuwe Ypsilon weer een kans maakt in een segment dat wat op de retour is. Deze mildhybrideoptie zal zijn commerciële kansen zeker vooruithelpen.