Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In 2019 verving Lexus de achterwielaangedreven GS door de ES, een model dat in andere werelddelen al langer dienstdoet en gebouwd is op het voorwielaangedreven TNGA-K-platform dat we kennen van de Toyota RAV4 en Camry. Dat heeft ruimtelijke voordelen, want doordat de motor nu dwarsgeplaatst is, biedt de ES met dezelfde buitenafmetingen als de GS meer binnenruimte, vooral achterin. Begin 2021 voerden de Japanners een update door, met onder meer een vernieuwd radiatorrooster en enkele extra rijhulpsystemen. Een nieuwe update voor modeljaar 2023 bracht eindelijk een nieuw infotainmentsysteem, dat ook een boordassistent omvat ("Hey Lexus") en waardoor de middenconsole wat kon worden heringericht. Voortaan kan ook de airco op afstand worden ingesteld via een app. Ten slotte deed een F Sport Design-afwerking zijn intrede voor de ES.
In de neus van de ES 300h – de enige beschikbare motor – ligt een 2,5-liter-viercilinder, als deel van een hybride aandrijving. De zelfopladende tandem levert in totaal 218 pk en de elektrische motor kan de auto ook zelfstandig aandrijven, zij het kortstondig en tot maximaal 50 km/u. De aandrijfkracht gaat naar de voorwielen via een planeetwielstelsel, waarvan de werking doet denken aan een CVT. Het is geen sportief geheel, maar bij een rustiger manier van rijden getuigt de ES 300h wel van een grote zachtheid, een karaktertrek die we ook de ophanging mogen toedichten.
De Lexus ES is bovenal een uiterste comfortabele auto. Voeg daar een uitstekende afwerkingskwaliteit met verzorgde materialen, net als een spaarzaam aandrijfgeheel, en je hebt een reisberline die heel wat mensen zou kunnen bekoren. Fiscaal gezien kan hij niet op tegen de betere plug-inhybrides, maar hij vormt wel een aantrekkelijk dieselalternatief.