- Score redactie 14.32 /20
Met kleine auto’s met verbrandingsmotor valt geen geld meer te verdienen. Onder dat mom zijn de meeste merken hun instapmodellen al jaren aan het schrappen, terwijl de rest almaar groter en duurder wordt. Bij de premiumconstructeurs is dat zelfs een ware epidemie geworden. De luttele chique B-segmenters die nog overblijven, staan op het punt om af te zwaaien (zoals de Audi Q2) of werden vervangen door grotere exemplaren (zoals de Mini Countryman).
Lexus hoopt de ontstane leemte op te vullen met de LBX, een afgeleide van de Toyota Yaris Cross die meteen goed moet zijn voor 25.000 exemplaren op jaarbasis. Als dat lukt, zou de verkoop van Toyota’s luxemerk voor het eerst flirten met de grens van de 100.000 stuks in de EU. De vraag is alleen of Lexus niet te veel van zijn luxeprincipes heeft opgegeven om een nieuw segment aan te boren?
Toyota Yaris Cross
Conceptueel is de Lexus LBX een B-segmentcross-over, maar wel een die de basis van een stadsauto gebruikt. Het platform doet namelijk ook dienst onder de Toyota Yaris en in opgerekte vorm onder de Yaris Cross. Voor de LBX hebben de ingenieurs er nog eens 2 centimeter tussen de wielen en 1,8 centimeter in de lengte bijgedaan, om aan een totale lengte van 4,19 meter te komen. In zijn naamloze basisversie rolt deze vijfdeurs op zeventienduimers, de vier uitrustingsniveaus daarboven (Elegant, Relax, Emotion en Cool) hebben recht op achttienduimers.
In de praktijk houdt de LBX het midden tussen een klassieke vijfdeurs en een echte hoogpoter, zoals ook blijkt uit de hoogte van 1.560 millimeter, hetzij 35 millimeter lager dan een Yaris Cross. Lexus maakt er trouwens geen geheim van dat de LBX veel onderdelen van zijn familiedonor leent, maar stipt ook aan dat de premiumversie op tal van punten verbeterd werd. Nog een verschil met de Yaris Cross is dat de LBX niet in Frankrijk, maar in Japan gebouwd wordt.
Spindle Grille?
Nog opvallender dan de Yaris-basis of de keuze voor het B-segment is de constatering dat de LBX volledig breekt met de bekende Lexus-designtaal. Weg is de kenmerkende ‘Spindle Grille’, die het merk al veertien jaar typeert; het bijzonder gevormde radiatorrooster werd vervangen door een snoet die veel braver is en naar de generische naam Resolute Look luistert. Designworkshops hebben ongetwijfeld uitgewezen dat de klassieke voorpartij polariserend werkt in Europa, wat Lexus deed besluiten om op safe te spelen met de LBX.
Dat de Japanners terloops ook de progressieve vormen en knappe surfacing-technieken achterwege hebben gelaten, is nu al voer voor discussie. Ter compensatie biedt Lexus nieuwe kleuren aan, soms in combinatie met een zwart dak, net als verschillende stoelbekledingen en de mogelijkheid om nog veel verder te gaan met de Bespoke Build-personaliseringsservice uit het luxesegment.
Foto’s: Dennis Noten
- Volwassen rijgedrag
- Laag verbruik
- Gespierde looks
- Hoge prijs
- Karakterloze driecilinder
- Krappe achterbank
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!