- Score redactie 14.32 /20
In het echt is de Lexus LBX compacter dan je op basis van de foto’s zou kunnen denken, maar hij oogt tegelijk wel gespierder dan zijn rivalen. De keuze voor een nog redelijke velgmaat in combinatie met een relatief dikke bandenwang toont verder aan dat de ingenieurs nog iets in de pap te brokken hebben bij Lexus.
De voorstoelen daarentegen zijn gewoon afkomstig van Toyota en slechts beperkt verstelbaar in de geteste Elegant-uitvoering, waardoor het voor ons even duurde om een rijhouding te vinden die min of meer werkte. Dat Lexus het verstelbereik van de telescopische stuurkolom heeft vergroot voor de LBX, helpt gelukkig.
Verwacht evenwel niet te veel steun van de stoelen; daarvoor zijn ze te plat en ook te glad in het afgebeelde Vegan ProLuxe-kunstleder dat standaard is op de basisversies. Sowieso zal de combinatie van suède met echt leder van de duurdere varianten de betere optie zijn qua steun… en qua algemene kwaliteitsindruk.
Duw in de rug
Onder de LBX zit een prima chassis dat zich niet snel van de wijs laat brengen. Combineer dat met primaire bedieningsorganen die even goed afgewogen zijn als goed reageren, en je krijgt een auto die graag vlot met de verkeersstroom meeglijdt. Op zichzelf zou de atmosferische driepitter van 91 pk daar niet toe in staat zijn, maar dankzij de elektrische duw in de rug kan het allemaal prima.
Omdat je de bijbehorende batterij in de praktijk niet leeg kunt rijden, kom je nooit zonder ondersteuning te zitten. In stadsverkeer of bij een constante gasopening volstaat de elektromotor an sich en is hij zelfs de aangenamere metgezel. Want de verbrandingsmotor mag dan wel trillingsarm zijn, hij bromt nogal bassig en durft onder vollast al eens te knorren. Van een aangename driecilinderroffel is hier dus geen helaas sprake.
Verbruik en prestaties
Het systeemvermogen van 136 pk volstaat om ook op de snelweg goed mee te kunnen. Beter nog, de Lexus LBX voelt net zo vinnig aan als zijn acceleratietijd van 9,2 seconden doet vermoeden. Dat het brandstofverbruik ook met een vlottere rijstijl binnen de perken blijft, is een aangename plus: ons algemene gemiddelde bedroeg een meer dan redelijke 5,5 l/100 km. Uitgaande van ons testgemiddelde kom je met de 36 liter benzine in de tank ongeveer 650 kilometer ver.
Als die kilometers louter over Belgische wegen verlopen, dan ga je dat wel af en toe voelen. De passieve schokdempers onder de LBX blinken niet uit in comfort en krijgen het al eens moeilijk over de vele oneffenheden die ons Belgische wegdek typeren. Ook akoestisch lost de LBX de verwachtingen die zijn merknaam oproept, niet helemaal in. De doorontwikkeling van de luchtgeleiding en de betere geluiddemping hebben wel iets opgeleverd, maar ook niet in die mate dat het vanbinnen nu plots muisstil wordt.
De veiligheidssystemen zijn tot slot even talrijk als de frequente bliepjes die daar anno 2024 bij horen – met name voor de verplichte ISA-snelheidswaarschuwing, die tot overmaat van ramp lang niet altijd de correcte snelheidsbeperking in gedachten heeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!