- Score redactie 14.32 /20
De prijs van de basisversie, die geen specifieke naam kreeg, bedraagt 33.580 euro. Op zich is de Lexus LBX dan al degelijk uitgerust, met onder meer zeventienduimvelgen, een automatische airco, een achteruitrijcamera en navigatie. Die laatste was op onze testauto helaas niet geactiveerd, waardoor we de routebegeleiding niet konden quoteren.
Voor de echte Lexus-look-and-feel moet je hoe dan ook upgraden of in de optionele packs duiken, die minstens 1.740 euro (voor het Comfort Pack & Park Sensors) en maximaal 5.970 euro (voor het Privilege Pack) kosten. Vaak is het dan voordeliger om voor een van de vier ‘atmosferen’ te kiezen, zoals Lexus de uitrustingsniveaus noemt.
Elegant en Relax zijn daarbij gericht op welbehagen, Emotion en Cool hebben een dynamischere look en een zwart gelakt dak. De meerprijs van die uitrustingsniveaus reikt van 3.880 euro voor de Emotion tot 6.180 euro voor de top-of-the-line Cool-variant. Voeg aan die laatste nog metaalglanslak toe (van 860 tot 1.300 euro, anders is je LBX geel) en je passeert pardoes de grens van de 40.000 euro.
Sonic Grey
De testwagen in leasingoutfit bewijst dat iets minder ook kan. Onze Elegant-uitvoering (37.460 euro) in Sonic Grey (860 euro) met de standaardstoelen in ProLuxe-kunstleder (geen meerprijs) tikte zonder verdere extra’s af op 38.320 euro. Een vergelijkbare Toyota Yaris Cross is ongeveer 5.000 euro minder duur, maar rooit het wel met hardere plastics en minder geavanceerde rijhulpsystemen.
Op de grotere Mini Countryman na (die pas bij 38.000 euro begint) sturen zowat alle andere premiumconstructeurs in dit segment hun kat, waardoor het prijsbeleid van de kleine Lexus minder opvalt. Een opvallende lacune in de brochure is het gebrek aan een open dak of panoramadak. Heeft dat misschien te maken met het feit dat Lexus een dunner dakpaneel heeft gebruikt om gewicht te besparen en tegelijkertijd de rij- en windgeluiden te onderdrukken?
Fiscaal gezien houdt de LBX het dankzij zijn bescheiden cilinderinhoud en schappelijke CO2-uitstoot meer dan redelijk. In een zakelijke context is deze zelfladende hybride dit en volgend jaar nog voor een slordige 70 procent aftrekbaar, daarna zakt de aftrekbaarheid ieder jaar stelselmatig: 50 procent in 2026, 25 in 2027, en geen aftrekbaarheid meer vanaf 2028.
Geteste versie
Lexus LBX 1.5 HEV Aut. Elegant | |
Verbruik gemengd | 4.5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 100 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,44 € |
VAA per maand | NB |
- Dealer zoeken
- Score eigenaars /20
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!