In 2024 breidde Lexus zijn gamma naar onderen uit met de LBX – met zijn 4,19 meter de compactste Lexus ooit op onze markt, en een model dat door zijn halfhoge silhouet een beetje tussen klassieke hatchback en SUV valt. Hoewel de technische basis die van de Toyota Yaris Cross is, ziet de LBX het beduidend luxueuzer: zijn dashboard is aangekleed met mooiere materialen, zoals microvezel of een bijzonder knap ogend imitatieleder. Over het algemeen zijn afwerking en assemblage van een zeer hoog niveau, op enkele streepjes harde kunststof hier en daar na. Zelfs de basisversie is al meer dan behoorlijk uitgerust, met onder meer digitale instrumenten en navigatie. De verwantschap met de Yaris Cross is ook voelbaar voor de passagiers achterin: ook hier zijn de achterdeuren klein, en de hoge gordellijn versterkt het benepen gevoel nog meer.
De LBX is er enkel als zelfopladende hybride van in totaal 136 pk. Met de kleine batterij geraak je niet veel verder dan een 2 kilometer puur op elektrokracht, maar de cellen laden erg snel weer op, met als gevolg dat het algemene rendement bijzonder goed is. Op zijn TNGA-B-platform vindt de kleine Lexus bovendien een hoogstaand compromis tussen comfort en dynamiek ... al gaat een rustige rechtervoet dit aandrijfgeheel toch nog altijd het beste af, want zodra je wat meer punch vraagt, zet de 1.5-driecilinder een jammerende klaagzang in.
Lexus is erin geslaagd om de technische basis van de Toyota Yaris Cross verder te verfijnen en ons een kleine, maar stijlvol-chique en trendy cross-over voor te schotelen, die ook nog een prettig bochtengedrag vertoont. Maar goedkoop is hij niet, zeker niet als je nog wat in de optielijsten gaat snuisteren.