Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de ‘Grand Tourer’ introduceerde McLaren in de zomer van 2019 een nieuwe modellenreeks. Nochtans gaat het niet om een 2+2-zitter met de motor voorin, zoals we dat doorgaans verstaan onder de naam GT: de uit koolstofvezel opgetrokken structuur van alle McLarens dwong het merk om voor een tweezitter met middenmotor te kiezen. Zonder achterbank dus, maar wél met een koffer die naam waardig: naast 150 liter in de neus is er boven het motorcompartiment nog plaats voor 420 liter bagage.
Centraal achterin ligt de vierliter-biturbo uit de 720S, maar dan gedowntuned tot 620 pk en 630 Nm tussen 5.500 en 6.500 o/m. Hij is gekoppeld aan een alert schakelende gerobotiseerde zevenversnellingsbak (alleen in automatische modus laat de sturing het motortoerental te sterk zakken). De ophanging met adaptieve schokdempers werd herbekeken, en dan vooral de stugheid van de veren, om zowel het veercomfort als de demping van trillingen te optimaliseren. De besturing is wat minder scherp dan bij andere McLarens – hier werd voorrang gegeven aan stabiliteit – maar uiteindelijk kunnen maar weinig sportwagens zo’n uitstekend evenwicht tussen dynamiek en comfort voorleggen. Het relatief lage gewicht doet de rest.
De McLaren GT is misschien niet het archetype van een gran turismo. Maar ondanks de iets zachtere ophanging, de extra geluiddemping, de grotere bodemvrijheid en de extra bagageruimte biedt hij wel een weggedrag waarvan de concurrentie enkel kan dromen.