Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2018 gelanceerde en eind 2022 gefacelifte vierde generatie van de A-Klasse blijft het succesvolle concept van zijn voorganger trouw, al werd dat wel wat bijgeschaafd. Het model bestaat als vijfdeurshatchback, maar ook als vierdeursberline. Binnenin is het plaatsaanbod behoorlijk, maar de A-Klasse maakt vooral indruk met zijn hightechinterieur, met grote schermen en een multimediasysteem met artificiële intelligentie dat ook reageert op stemcommando’s. Hoewel een sportonderstel nog altijd in de optielijst staat, is de nieuwkomer meer gericht op comfort. De krachtigste versies krijgen standaard een meerarmige achteras, die gecombineerd kan worden met de gestuurde ophanging.
Onder de motorkap zet de A nog altijd sterk in op diesel: de drie zelfontbranders (180 d van 116 pk, 200 d van 150 pk en 220 d van 190 pk) zijn allemaal varianten van de huiseigen tweeliter. Toch zullen professionele gebruikers vooral oog hebben voor de fiscale voordelen van de 250 e: die plug-inhybride koppelt de bekende 1,3-literturbobenzinemotor aan een elektromotor en komt in werkelijkheid zo’n 50 kilometer ver op batterijkracht. Daarnaast zijn er ook nog een heel rist benzines verkrijgbaar, die bij de facelift allemaal mild hybrids zijn geworden, van de A 160 met zijn bescheiden 1.3-turbo van 109 pk tot de briesende AMG-varianten en hun tweeliter van 306, 387 of zelfs 421 pk.
De Mercedes A-Klasse heeft zich opgewerkt tot een van de absolute referenties in deze categorie. Hij ligt goed in de markt bij een jong publiek, dat naast zijn lijn vooral de hightech MBUX-interface weet te appreciëren. De AMG-versies doen dan weer menig liefhebber van hot hatches dromen. De Mercedes-prijzen moet je erbij nemen...