Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Gefacelift in 2023 is de EQA niets meer of minder dan de puur elektrische versie van de GLA: het koetswerk verschilt misschien lichtjes, maar het knappe dashboard met zijn grote schermen en hoogstaande afwerking is identiek. In vergelijking met de GLA slinkt het laadvolume wel van 435 naar 340 liter, als gevolg van zijn grote batterijen (66,5 of 70,5 kWh) onder de vloer. De EQA is verkrijgbaar in drie versies: de 250+ (190 pk), 300 (228 pk) en 350 (292 pk) – de eerste is een voorwielaandrijver, de andere twee hebben een bijkomende elektromotor op de achterwielen. Mercedes belooft een rijbereik tussen 412 en 557 kilometer, in de praktijk geeft dat een dikke 300 kilometer.
De basisversie EQA 250+ biedt de grootste actieradius en legt al goede prestaties en dynamische rijeigenschappen voor, ondanks het gewicht van 2 ton. Om het rijbereik niet te veel te compromitteren topt Mercedes de topsnelheid wel af op 160 kilometer. Vrij uitzonderlijk is dat de EQA kiest voor asynchrone elektromotoren. Dit type motor heeft geen zeldzame aardmetalen nodig (waarvan de ontginning erg milieubelastend is), maar heeft wel een iets minder goed rendement. De prijs van de EQA ligt beduidend hoger dan zijn grote concurrent, de BMW iX1, die net zo prettig rijdt en bovendien ruimer en praktischer in gebruik is.
De chique en dynamisch rijdende Mercedes EQA staat niet op een specifiek EV-platform, en dus moesten er compromissen gesloten worden om de grote batterijen te kunnen integreren: het laadvolume betaalt hier het gelag. Bovendien is deze elektrische GLA prijzig.