Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2021 gelanceerde EQA is niets meer of minder dan de puur elektrische versie van de GLA: het koetswerk verschilt misschien lichtjes, maar het knappe dashboard met zijn grote schermen en hoogstaande afwerking is identiek. In vergelijking met de GLA slinkt het laadvolume wel van 435 naar 340 liter, als gevolg van zijn grote batterijen (66,5 of 70,5 kWh) onder de vloer. De EQA is verkrijgbaar in drie versies: de 250 (190 pk), 300 (228 pk) en 350 (292 pk) – de eerste is een voorwielaandrijver, de andere twee hebben een bijkomende elektromotor op de achterwielen. Mercedes belooft een rijbereik tussen 402 en 430 kilometer, in de praktijk geeft dat een dikke 300 kilometer.
Zelfs de basisversie zet al pittige prestaties neer en kan prat gaan op een dynamisch weggedrag, ondanks het gewicht van 2 ton. Om het rijbereik niet te veel te compromitteren topt Mercedes de topsnelheid wel af op 160 kilometer. Vrij uitzonderlijk is dat de EQA kiest voor asynchrone elektromotoren. Dit type motor heeft geen zeldzame aardmetalen nodig (waarvan de ontginning erg milieubelastend is), maar heeft wel een iets minder goed rendement. Het grootste ‘probleem’ van de EQA is echter dat het GLA-gamma ook een plug-inhybrideversie telt, die enkele duizenden euro’s minder kost en een groter rijbereik heeft.
De chique en dynamisch rijdende Mercedes EQA staat niet op een specifiek EV-platform, en dus moesten er compromissen gesloten worden om de grote batterijen te kunnen integreren: het laadvolume betaalt hier het gelag. Bovendien is deze elektrische GLA prijzig.