Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In 2018 lanceerde Nissan de tweede generatie van de Leaf. Het concept, met vooraan klassieke MacPherson-veerpoten en achteraan een halfstarre torsieas, is niet veranderd, terwijl de onder de vloer ingeplante batterij een laag zwaartepunt garandeert. Voorin zit je vrij hoog en dat levert een goed zicht naar voren én een makkelijke instap op. De beenruimte achterin valt daarentegen wat tegen voor een auto van 4,49 meter lang. De kofferruimte is een degelijke 400 liter groot, maar heeft te kampen met een hoge laaddrempel en de vloer is met neergeklapte achterbank niet vlak.
Naast de batterij van 40 kWh biedt Nissan ook een exemplaar van 62 kWh aan (in de e+). Met de eerste heeft de Leaf 150 pk en 320 Nm en volgens de WLTP-norm een rijbereik van 270 kilometer, de 62 kWh-versie pakt uit met 217 pk en een actieradius van 385 kilometer. Handig is het e-Pedal: door het gaspedaal licht tot volledig los te laten recupereer je energie en vertraagt de auto. Wie anticipeert, kan op die manier volledig tot stilstand komen zonder het rempedaal aan te raken. De eenfasige interne lader heeft een vermogen van maar 6,6 kW – voor de ‘kleine’ batterij niet zo’n probleem, maar de grote batterij vullen neemt daarmee wel wat tijd in beslag. Ook nuttig om te weten: om gelijkstroom te laden gebruikt de Nissan een Chademo-stekker, terwijl CCS in Europa de norm aan het worden is.
De tweede generatie van de Leaf onderscheidt zich door zijn gebruikscomfort en zijn gezonde wegligging. De versie met 62 kWh-batterij kost iets meer, maar zijn betere prestaties en vooral zijn grotere rijbereik maken veel goed.