Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2014 gelanceerde en voor modeljaar 2018 gefacelifte derde generatie van de X-Trail is stilaan pensioengerechtigd: een opvolger wordt in de zomer van 2022 verwacht. Deze X-Trail is nog gebaseerd op de vorige Qashqai, maar daarmee vergeleken is hij wel een maatje groter. Binnenin is de achterbank verschuifbaar en voorzien van een verstelbare rugleuning. Ze zit bovendien bijzonder comfortabel en er is royaal veel beenruimte. Tegen meerprijs kunnen nog twee extra stoeltjes in de koffer worden besteld, maar zoals meestal het geval is in deze klasse, is de ruimte daar beperkt.
Hoewel hij met een bodemvrijheid van 21 centimeter hoger op zijn poten staat dan de Qashqai, richt de X-Trail zich vooral op de weg, getuige ook het feit dat hij zelfs niet beschikt over een afdaalhulp. Op het asfalt rijdt de X-Trail comfortabel en veilig, waarbij zowat alle moderne rijhulpsystemen eveneens verkrijgbaar zijn. In afwachting van de aflossing werd de 1.3 DIG-T op benzine al afgevoerd; enkel de 1.7 dCi van 150 pk van Renault-makelij is met andere woorden nog verkrijgbaar. Het is altijd een voorwieltrekker, maar klanten kunnen wel nog kiezen tussen een manuele versnellingsbak en een CVT – al jaagt die laatste wel de CO2-uitstoot de hoogte in.
Hoewel het doek bijna valt voor de Nissan X-Trail, blijft deze gezinsgerichte SUV overtuigen door zijn binnenruimte op de achterbank en zijn zeven zitplaatsen. Jammer genoeg is er geen keuze meer op motorvlak, al is de 1.7 dCi op zich wel een vrij aangename krachtbron.