Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van de X-Trail, gelanceerd in het najaar van 2022, rust op het platform van de nieuwste Qashqai, maar is aanzienlijk groter, met een bijna 30 centimeter langer koetswerk. Met dit formaat komt hij dus dicht in de buurt van de Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en VW Tiguan Allspace, met eveneens plaats voor zeven inzittenden. De bank op de tweede zitrij is over 22 centimeter verschuifbaar, maar niettemin vergt de toegang tot de optionele opklapstoeltjes achterin – die slechts geschikt zijn voor mensen tot 1,60 meter – de nodige acrobatie. Voor het overige getuigt het interieur van hoge kwaliteit en een weldoordachte ergonomie.
Geen diesel in de X-Trail, maar wel een 163 pk sterke turbobenzinemotor met microhybridisering of een volledig hybride aandrijflijn, waarbij diezelfde 1.5-driecilinder wordt gecombineerd met een elektromotor. Bij deze ‘zelfopladende’ hybride dient de benzinekrachtbron uitsluitend als generator om de batterij op te laden, terwijl de wielen rechtstreeks worden aangedreven door de elektromotor, zonder dat er een versnellingsbak aan te pas komt, dus in alle zachtheid.
Deze hybride SUV ontwikkelt 204 pk, of 213 pk in de vierwielaangedreven variant met een extra elektromotor achterin. Het rijgedrag is rigoureus en in het geval van de 4x4-versie zelfs verrassend levendig voor zo’n grote SUV. Jammer genoeg bereikt de hybride aandrijflijn al snel verbruikspieken tot 9 l/100 km. Bij een rustige rijstijl kan het brandstofverbruik gelukkig worden beperkt tot ongeveer 6 liter, waardoor deze aandrijving een geloofwaardig alternatief is voor diesel.
De X-Trail straalt meer een gezinsgevoel uit dan de Qashqai. Deze geslaagde en ruime SUV met zeven zitplaatsen onderscheidt zich ook met zijn zachte en potentieel zuinige hybride aandrijflijn, die weliswaar niet in aanmerking komt voor een voordelig fiscaal regime voor zelfstandigen.