Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Net als Volkswagen met de ID.Buzz en Fiat met de 500e, speelt Renault in op nostalgie om de aandrijving van morgen aantrekkelijker te maken. De iconische R5 keert terug in een moderne E-Tech Electric-uitvoering, slechts 3,92 meter lang en met een wielbasis van 2,54 meter, wat zorgt voor comfortabele ruimte voorin. Achterin is het echter minder geschikt voor passagiers boven de 1,75 meter.
De R5 is de eerste op Renaults nieuwe AmpR Small-platform en biedt drie motoropties: 70 kW (95 pk), 90 kW (120 pk), en 110 kW (150 pk), allemaal voorin geplaatst en voorwielaangedreven. De snelste variant bereikt 100 km/u in minder dan acht seconden, met een topsnelheid van 150 km/u. Er zijn twee batterijopties: een van 52 kWh met een bereik van 410 kilometer en een van 40 kWh voor 300 kilometer. Snelladen kan tot 100 kW voor de grotere batterij en 80 kW voor de kleinere, maar de instapversie met 95 pk ondersteunt alleen laden op wisselstroom.
Renault voorziet de R5 van diverse assistentiesystemen, zoals een noodremsysteem bij achteruitrijden en adaptieve cruisecontrol. Het interieur bestaat uit gerecyclede stoffen met een centraal, maar nogal aanwezig aanraakscherm van 10 duim. Maar zijn grootste troef? De verwachte scherpe vanafprijs van net onder de 25.000 euro voor het basismodel, verwacht voor eind 2024. Samen met de Citroën ë-C3 kondigt de R5 zo het tijdperk aan van de betaalbare elektrische auto in een stijlvol en comfortabel jasje.
Er is niks mee om je blind te staren op die geslaagde retroverpakking, maar de ware kracht van de R5 E-Tech Electric schuilt in zijn uitgebreide motorenaanbod, toegankelijke prijs en vermogen om de elektrische auto eindelijk te democratiseren.