Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Talisman gaat intussen al meer dan vijf jaar mee en kreeg in 2020 nog een facelift. Ingrijpende veranderingen bracht die niet met zich mee: de aanpassingen bleven beperkt tot nieuwe ledverlichting, iets anders getekende bumpers en wat technologische updates. Ten opzichte van de vierdeurs is de Grandtour een bescheiden 1,6 centimeter langer en biedt hij achterin wat meer hoofdruimte (+3 centimeter). De beenruimte is daarentegen identiek aan die in de berline. Met 492 tot 1.682 liter scoort het laadvolume behoorlijk voor het segment, zonder meer, maar het belangrijkste is dat al die liters makkelijk te benutten zijn.
De achterbank bestaat uit twee ongelijke delen (in 60/40-verhouding). In de optielijst prijkt nog een gemotoriseerde kofferklep, die zich ook handsfree laat openen en sluiten door met je voet onder de bumper te bewegen. Voorin vinden we de Easy Link-multimediaterminal met het verticale aanraakscherm. De Grandtour neemt niet alleen het volledige motorpalet over van de vierdeurs, maar ook de 4Control. Die vierwielsturing zorgt voor een extra dosis levendigheid in haarspeldbochten. De schokdemping – gestuurd of niet – is helaas echter ontoereikend en laat op een golvend wegdek te veel koetswerkbewegingen toe.
De Talisman Grandtour pakt niet alleen uit met een geslaagde look, maar onderscheidt zich ook met zijn vierwielsturing, een unicum in dit segment. Binnen het motorenpalet zouden wij kiezen voor de 1.3 TCe van 160 pk, of voor de dCi 160 en zijn tweeliter. Van een fiscaal voordelige plug-inversie is geen sprake.