Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Phantom was in 2003 de eerste Rolls-Royce die onder de vleugels van BMW werd gebouwd. Dik veertien jaar heeft het vlaggenschip van het prestigieuze merk het volgehouden, vooraleer de fakkel door te geven aan een opvolger, die visueel sterk aanleunt bij zijn voorganger. Architecture of Luxury, zo heet de 30 procent stijvere aluminium structuur waarop deze tweede generatie van de moderne Phantom wordt gebouwd. Vooraan zit een ophanging met dubbele driehoeken, achteraan doet vierwielsturing haar intrede. De Phantom combineert luchtvering met gestuurde schokdempers die, dankzij een stereocamerasysteem dat de weg voortdurend scant, anticipeert op oneffenheden in het wegdek.
De motor blijft een V12, met een cilinderinhoud die werd opgeboord tot de legendarische 6,75 liter. Dankzij de dubbele drukvoeding ontwikkelt deze krachtbron 571 pk, maar nog belangrijker is het koppel van 900 Nm, dat al beschikbaar is vanaf 1.700 o/m. De achttrapsautomaat is voorzien van Satellite Aided Transmission, waarbij de sturing via het gps anticipeert op veranderingen in hellingsgraden en bochten. Achter het stuur is alles erop gericht om de chauffeur zo weinig mogelijk af te leiden. Maar uiteraard draait alles in deze Rolls om de achterbank, waar de inzittenden een zee van plaats genieten, zeker in de 5,98 meter lange EWB (Extended Wheel Base).
De Phantom is het nec plus ultra in het segment van de toplimousines. Maar je moet wel gevoelig zijn voor de kwaliteiten die deze auto uniek maken, anders is een prijs die twee tot drie keer hoger is dan die van zijn concurrenten, niet te verantwoorden.