Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Wraith (uit 2012) is de Rolls-Royce van de superlatieven, niet zozeer wat het prijskaartje betreft, maar wel qua kracht, prestaties en vormgeving. Hij is ook de eerste echte fastback van het merk, met een dalende daklijn die helemaal doorloopt tot de achterbumper. De Wraith deelt zijn onderstel met de vorige generatie Ghost, maar rust op een met 183 millimeter ingekorte wielbasis. Zijn daklijn ligt 50 millimeter lager, maar toch wordt binnenin niets aan comfort ingeboet: dit is een echte vierzitscoupé, met voldoende ruimte op alle zitplaatsen. De koffer is daarentegen vrij klein voor een auto die toch een imposante 5,27 meter lang is: 470 liter. De Dawn – het drie jaar jongere open broertje van de Wraith – komt zelfs maar aan 244 liter.
Achter het statige radiatorrooster schuilt de biturbo-V12 van 6,6 liter, die in de Dawn 570 pk ontwikkelt en in de Wraith 630 pk en 800 Nm. De Black Badge-uitvoering doet er nog enkele newtonmeters bovenop, samen met een sportievere afstelling voor de ophanging en de sturing van motor en versnellingsbak. Luchtvering en adaptieve schokdemping zijn afkomstig van de Ghost, zij het met een specifieke afstelling voor iedere koetswerkvariant. Ook de bekende rijhulpsystemen van de vierdeurs, zoals een stabilisering van rolneigingen en een nachtzichtcamera, zijn van de partij.
De peperdure Wraith en Dawn vormen een eeneiige tweeling, maar vertonen toch een duidelijk ander karakter. Terwijl de coupé een echte gran turismo is die zijn bestuurder ook op flink wat rijplezier trakteert, is de cabrio gemaakt om sereen te cruisen in een onnavolgbaar comfort.
Verwante testen