Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Audi heeft van zijn Q4 e-Tron ook een Sportback-uitvoering in de aanbieding, bij Volkswagen bestaat naast de ID.4 ook een ID.5. Het stond dan ook in de sterren geschreven dat van de Skoda Enyaq iV ook zo’n afgeleide met schuinere achterpartij zou volgen. Die werd in dit geval Coupé gedoopt en maakte medio 2022 haar opwachting. Een visuele aanpassing die ook de stroomlijn ten goede komt (de Cx-waarde daalt van 0,26 naar 0,23), en zo een positieve invloed heeft op het verbruik en het rijbereik. Zonder de praktische kwaliteiten aan te tasten, want de Coupé is binnenin net zo ruim als de gewone Enyaq, zelfs op de achterbank – het enorme panoramadak dat hier standaard is, compenseert de sneller aflopende daklijn. En de koffer boet op papier dan wel iets aan volume in, maar blijft met 570 liter riant. Voorin zijn er geen verschillen met de klassieke Enyaq, en ook de uitrusting loopt gelijk.
Dat geldt trouwens evenzeer voor de aandrijfgehelen. Ook de Coupé is er als achterwielaangedreven 60 (180 pk, batterij van 58 kWh netto, WLTP-rijbereik van 416 kilometer) en 80 (204 pk, 77 kWh, 544 kilometer) en vierwielaangedreven 80x (265 pk, 77 kWh, 520 kiliometer). Wel kreeg deze koetswerkvariant de eer daarbovenop een sportieve RS-uitvoering met 299 pk te mogen introduceren, die dankzij een andere chassisafstelling voelbaar prettiger rijdt.
Dus, Enyaq of Enyaq Coupé? De keuze zal uiteindelijk vooral een kwestie van smaak zijn. Want los van die andere achterpartij en lichtjes aangepaste bumpers zijn de verschillen tussen de twee verwaarloosbaar. Een vaststelling die de meerprijs – meer dan 3.000 euro – toch in een ander daglicht stelt…