De door de Europese Unie opgelegde CO2-vlootgemiddeldes hebben soms gekke gevolgen. Zoals bij Suzuki, dat niet de slagkracht heeft om nu al een deel van zijn gamma te elektrificeren en daarom een handje hulp kreeg van Toyota, dat voor een kleine 5 procent eigenaar is van Suzuki. Van die grote broer mocht Suzuki de Corolla Touring Sports lenen. Een andere snoet erop, de logo’s aanpassen en hop: de Swace was klaar. Gek genoeg is de kopie iets duurder dan het origineel, maar de uitrusting komt niet exact overeen, dus één-op-één vergelijken is moeilijk. Net als de Corolla kreeg ook de Swace midden 2023 een update, met naast wat visuele detailaanpassingen en een herwerkt multimediasysteem ook een totaalvermogen dat steeg van 122 naar 140 pk.
Binnenin zijn Swace en Corolla Touring Sports onderling inwisselbaar. Achterin heb je voldoende beenruimte (hoewel de bank wat hard zit), terwijl het bagageruim meer dan bruikbaar is voor gezinnen. Net als in de Toyota-donor hadden wat meer bergvakken in het interieur echter geen kwaad gekund. Suzuki biedt alleen de 1.8-hybride aan. Deze variant van het bekende zelfopladende systeem is bijzonder zuinig, ook in de praktijk, maar sportiviteit schuilt er niet in. Best wel jammer eigenlijk, want het onderstel van de Swace biedt hetzelfde hoogstaande compromis tussen dynamiek en comfort als dat van de Corolla.
Het verdict bij de Suzuki Swace is hetzelfde als bij de identieke Toyota Corolla Touring Sports, die wel kan schermen met een iets lagere basisprijs en met de tweeliter in het aanbod ook beschikt over een polyvalentere aandrijflijn. Toch is ook deze Swace een uitstekende gezinswagen met schappelijke gebruikskosten.