Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Tesla Model 3 heeft lang op zich laten wachten – tot 2019 in ons land. Het interieur is behoorlijk ruim, maar zowel voor- als achterin laat het zitcomfort te wensen over. Blikvanger voorin is het 15 duim grote centrale scherm, waarmee je alle functies bedient en permanent verbonden bent met het internet. Het interieur maakt wel een nogal kale indruk: knoppen en schakelaars zijn er niet, en zelfs een instrumentencluster ontbreekt. Ook de afwerkingskwaliteit haalt niet het Duitse niveau. De koffer heeft een riante inhoud van 649 liter, maar dat volume is slecht bruikbaar als gevolg van de smalle laadopening.
De drie beschikbare versies kregen voor 2022 een batterij-update, met een groter rijbereik tot gevolg. De basisversie met enkel achterwielaandrijving is al behoorlijk snel en komt officieel 491 kilometer ver. De Long Range-versie met extra motor doet op beide vlakken nog beter (602 kilometer), terwijl de Performance (547 kilometer) simpelweg verbluft met zijn sprinttijden (3,3 seconden van 0 naar 100 km/u). Opladen kan aan een laadpunt (maximaal 11 kW) of onderweg aan het Supercharger-netwerk van gelijkstroomsnelladers (tot 250 kW voor de topversies). De evenwichtige gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt geven deze vierdeurs een zeer goede wegligging. In tegenstelling tot de ‘grote’ Tesla’s heeft de Model 3 wel geen luchtvering, wat het veercomfort hypothekeert.
In vergelijking met zijn grotere broers is de Tesla Model 3 beter aangepast aan onze wegen en met zijn mildere prijskaartjes kan hij de concurrentie met de Europese premiummiddenklassers aan. Jammer genoeg is de ophanging vrij stug, zitten de stoelen niet goed en haalt de afwerking niet het niveau van zijn Europese concurrenten.