Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Terwijl de Corolla hatchback een echte wereldauto is, wordt de breakversie Touring Sports enkel in Europa verkocht. In vergelijking met de hatchback is de break een flinke 28 centimeter langer. Een deel daarvan (6 centimeter) zit hem in de wielbasis, want die neemt de Touring Sports over van de bij ons niet meer verkrijgbare Corolla Sedan. Die extra centimeters voel je op de (ietwat harde) achterbank, waar de break de beenruimte biedt die de vijfdeurs een beetje mist. De koffer heeft een knap volume van 598 liter (581 in de 2.0 Hybride, met zijn iets groter batterij) en is handig ingericht. In het interieur zijn de bergvakken daarentegen geteld. Net als de vijfdeurs kreeg ook de breakversie van de Corolla voor modeljaar 2023 een subtiele, vooral onderhuidse facelift, die onder andere de vijfde generatie van Toyota’s HSD-hybridesysteem brengt.
Door zijn langere wielbasis legt de break onderweg het accent iets meer op stabiliteit. Toch rijdt ook deze Touring Sports een pak dynamischer en levendiger dan zijn voorganger. Het beste nieuws is nog dat dat alles niet ten koste gaat van het rijcomfort. De motoren zijn dezelfde als in de vijfdeurs. Ook hier dus geen 1.2-turbo meer: Voortaan is de Corolla Touring Sports enkel nog te krijgen als zelfopladende hybride, waarbij het vermogen van de 1.8-basisversie van 122 naar 140 pk steeg, en dat van de 2.0 voortaan 196 pk bedraagt. Die laatste is merkelijk veelzijdiger en voor de break dan ook de betere keuze.
Een dynamische look, rijplezier en een degelijke interieur- en kofferruimte maken van de Corolla Touring Sports een slimme keuze, zeker na de lichte facelift voor modeljaar 2023.