Is hij in Europa wat op de retour, dan blijft de Land Cruiser ‘s werelds bestverkochte terreinwagen. Die eer heeft hij te danken aan zijn mix van betrouwbaarheid en kunde in lastige omstandigheden. Zijn design brengt niet alleen een eresaluut aan voorvaders als de BJ70, met een starre as achteraan, schroefveren en een ladderchassis blijft de formule ook technisch trouw aan de oude stempel. De Land Cruiser kent zijn waarde, getuige de gelimiteerde versie die je herkent aan de ronde in plaats van platte koplampen.
Voor het noeste werk kan je rekenen op het 500 Nm sterke koppel van Toyota’s 2.8-diesel, een viercilinder, die ook een versie met mildehybride hulp krijgt. Toyota moderniseert zijn icoon niet alleen via digitale schermen op het dashboard, met voortaan een elektrische stuurbekrachtiging, een ontkoppelbare antirolstang vooraan en elektrisch vergrendelende Torsen-differentiëlen blijft ook de mechaniek allerminst achter.
In het terrein kan je moeilijke passages overlaten aan een speciale cruisecontrolefunctie en de directe omgeving inspecteren via camera’s. Vergeleken met zijn 15 jaar lang in productie gebleven voorganger rijdt de Land Cruiser gevoelig preciezer, terwijl het schakelgedrag van de nieuwe Aisin-automaat er met rasse schreden op vooruitging - toch rijdt hij nog altijd wat rumoeriger dan zijn rivalen. Op asfalt stelt de grote 4x4 zich minder wattig - lees: slordig - op, terwijl hij aan comfort heeft gewonnen, incluis connectiviteitsgemak.
De Toyota Land Cruiser overtreft duidelijk zijn voorganger. Hij giet een charmant nostalgisch sausje over robuuste terreinkwaliteiten en vergeet de moderne technologie niet. Maar het naar een hogere klasse getilde comfort en gemak weerspiegelt zich in de prijs.