Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Toyota RAV4 – de vijfde generatie intussen al – kwam begin 2019 bij ons op de markt en rust onderhuids op het modulaire TNGA-platform van de Toyota-groep. Het is altijd een vijfzitter, en de beenruimte op de achterbank breekt zeker geen records. In de koffer kun je tot 580 liter kwijt onder het bagagescherm, al moeten de vierwielaangedreven Hybride en de Plug-in Hybride daar wat van inleveren. Voorin kreeg de middenconsole een tijdje geleden een nieuw infotainmentsysteem, dat wat meer up-to-date is. Alleen is de rijhouding voor groot gebouwde mensen niet optimaal: voor wie langer is dan 1,85 meter, staat de voorstoel wat te hoog – of de stuurkolom te laag, het is maar hoe je het bekijkt.
Onderweg overtuigt de RAV4 door zijn ophangingscomfort, maar de geluiddemping laat nog een steekje vallen. Deze Toyota is enkel nog verkrijgbaar als hybride – al dan niet met stekker. De zelfladende Hybride heeft een totaalvermogen van 218 pk en is leverbaar als voorwieltrekker en als 4x4, met in dat geval een bijkomende elektromotor die de achterwielen aandrijft. De voor professionals fiscaal voordelige plug-inversie heeft krachtiger elektromotoren en komt in totaal aan 306 pk. Officieel is zijn 18 kWh-batterij onder de koffervloer goed voor een rijbereik van 75 kilometer.
De huidige RAV4 pakt uit met een gedurfde stijl en is een uitgekiende SUV voor gezinnen, die in het geval van de zelfladende hybride ook mooi zuinig kan blijven. Doordat hij ook in een fiscaal voordelige plug-inversie bestaat, blijft de RAV4 bovendien eveneens in een bedrijfscontext relevant.