Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Arteon, die in 2017 de Passat CC kwam opvolgen, kreeg voor 2021 een facelift. Deze vijfdeurs staat op de Skoda Superb-variant van het MQB-platform, zodat de beenruimte achterin zelfs voor deze categorie royaal te noemen is. Ook de koffer heeft een vorstelijke inhoud (563 liter) en is door de vijfde deur ook nog eens gemakkelijk toegankelijk. De bestuurder kijkt uit op digitale instrumenten, en de aanraakschermen op de middenconsole (ook voor de klimaatregeling) maken de digitale beleving compleet.
Bij zijn facelift erfde de Arteon ook de plug-inhybride aandrijflijn van de Passat GTE en de Superb iV. Die eHybrid haalt in de praktijk zo’n 50 elektrische kilometers uit zijn batterij en is fiscaal interessant voor zelfstandigen en ondernemingen, maar levert wel een goede 120 liter aan koffervolume in). Daarnaast zijn er nog twee klassieke benzine- en diesels én een sportieve topversie: de R, met een 320 pk sterke tweeliter-TSI. Het rijgedrag van de Arteon is efficiënt, maar bovenal geruststellend, waarbij de optionele adaptieve schokdemping een onbetwiste meerwaarde vormt voor het comfort. Het indrukwekkende arsenaal aan rijhulpsystemen werd bij de facelift nog opgewaardeerd, met een semiautonome assistent die werkzaam is tot 210 km/u.
Als vlaggenschip van de Volkswagen-vloot heeft de Arteon alles om door te dringen in het premiumsegment. Zowel qua technologie als qua binnenruimte, raffinement en verfijning scoort hij hoog, ondanks enkele schoonheidsfoutjes. De facelift voor 2020 zette die premiumambities nog eens extra in de verf.