Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Golf Variant, gebaseerd op de achtste generatie van de populaire middenklasser, werd in de herfst van 2020 gelanceerd. Vergeleken met de berline heeft de breakversie voor het eerst een 44 millimeter langere wielbasis, waardoor hij qua beenruimte op de achterbank nu bijna op het niveau van de technisch identieke Skoda Octavia komt. Ook qua kofferruimte komt de Golf VIII Variant in de buurt van zijn Tsjechische neef, met een volume van 611 tot 1.642 liter. Optioneel is een gemotoriseerde achterklep verkrijgbaar. Het interieur en de uitrusting lopen gelijk met die van de vijfdeurs – ook hier doen schermen en touchpads dienst als interface.
Onder de kap van de Variant vinden we in grote lijnen het motorenaanbod van de berline. Een GTI komt er van de break niet, maar er is wel een 320 pk sterke R-versie. Verder zien we bij de benzinevarianten TSI’s van 1 liter en 1,5 liter groot, met een mildhybride ondersteuning op 48 volt (eTSI) in combinatie met de DSG. De diesels, twee liter groot en 115 of 150 pk sterk, zijn eveneens van de partij. De 2.0 TSI van 190 pk en 200 pk sterke 2.0 TDI zijn het voorrecht van de stoere Alltrack-variant, met extra bodemvrijheid en standaard permanente vierwielaandrijving.
De Volkswagen Golf Variant is weer een stukje gegroeid en geeft daarmee zijn passagiers én hun bagage de nodige ruimte. Goedkoop is hij allang niet meer, maar hij is wel veelzijdiger dan ooit. Maar aangezien deze auto vooral populair is in een bedrijfscontext, doen ze er in Wolfsburg goed aan snel werk te maken van de plug-inhybrides.