Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2023 gelanceerde ID.7 is de topversie van Volkswagens elektrische familie. Deze vijfdeurs meet net geen 5 meter, maar onderscheidt zich vooral door zijn wielbasis van bijna 3 meter. Aan binnenruimte bijgevolg geen gebrek, en ook het laadvolume is opgewassen tegen de vakantieplannen van het gemiddelde gezin. Uiteraard kan de achterbank neergeklapt worden, maar verwacht dan geen volledig vlakke laadvloer. Het dashboard is opvallend sober. De meeste bedieningsfuncties worden verzameld op de centrale multimediamodule, met een schermdiagonaal van 15 duim. Ook een head-updisplay met augmented reality is van de partij.
De MEB-architectuur van de ID.7 is die van de ID.Buzz, weliswaar aangepast aan de lagere taille. De ophanging doet altijd een beroep op adaptieve schokdempers. Dat comfort primeert, voel je aan de milde onderstelafstelling, de lichte stuurinrichting en de gedegen geluidsisolatie. Maar dat wil niet zeggen dat de toch ongeveer 2,2 ton wegende ID.7 schrik heeft van wat bochtenwerk. Naast de achterwielaangedreven Pro met 286 pk en een 77 kWh-batterij (goed voor een WLTP-rijbereik van 615 kilometer), is er ook een Pro S-langeafstandsversie. Die beschikt over een recentere 86 kWh-accu en haalt daarmee 702 kilometer. Met dezelfde grotere batterij en een extra elektromotor op de vooras offert de sportieve GTX-versie van 340 pk daar dik 100 kilometer van op (595 kilometer) op in ruil voor sprintzucht.
Anders dan de eerdere ID-modellen voelt de ID.7 meer als een echte Volkswagen: een beetje saai, maar wel doordacht en goed uitgevoerd. De prijs is echter niet min, ook al verzacht de volledige uitrusting het leed enigszins.