Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In de zomer van 2022 – vijf jaar nadat Volkswagen vriend en vijand verlekkerde met de elektrische ID.Buzz Concept – kwam de gelijknamige productieversie eindelijk op de markt. Hoewel die er veel minder ‘retro’ uitziet dan de conceptcar, gaat van het geheel wel nog altijd een onmiskenbare charme uit. De functionaliteit blijft niet achter: ook al meet deze ID.Buzz in zijn korte versie ‘slechts’ 4,71 meter, toch biedt hij de inzittenden evenveel plaats als een Multivan, of zelfs meer in de breedte. Tot nader order houdt de personenwagenversie van de ID.Buzz het bij een klassieke achterbank; andere stoelconfiguraties worden later beschikbaar, en ook de lange koetswerkvariant laat nog even op zich wachten.
Voorin kijken de inzittenden uit op het dashboard uit de andere ID.-modellen, inclusief die vermaledijde aanraaktechnologie. In afwachting van andere batterijformaten (gepland voor 2023) kun je maar één versie bestellen, die een lithium-ionpakket van 77 kWh netto koppelt aan een elektromotor van 204 pk en 310 Nm. Officieel haalt deze versie een rijbereik van 420 kilometer; in de praktijk zal dat eerder een dikke 300 zijn. De compacte draaicirkel en onmiddellijke beschikbaarheid van de elektromotor maken de achterwielaangedreven ID.Buzz aangenaam levendig in de stad, zij het dat de ophanging wel iets zachter had mogen zijn.
De ID.Buzz vormt een originele en tegelijk ook praktische aanvulling op het elektrische ID.-gamma. Hij verpakt al de functionaliteit van de Multivan in een kleedje dat nog altijd voldoende knipoogt naar het VW-busje van weleer om overjaarse hippies te kunnen bekoren. Al zullen de kopers misschien eerder hipsters zijn, gelet op de forse prijzen.