De Multivan met codenaam T7 uit 2021 is – ondanks zijn naam – tegenwoordig meer een grote eenvolumer dan een bestelwagenafgeleide, te beginnen bij zijn platform. Deze generatie stapte namelijk over van een ladderchassis naar de zelfdragende MQB-architectuur van de VW-personenwagens. Dat impliceert dat het ‘busje’ meteen ook kan genieten van alle technologische snufjes die daarbij horen, gaande van veiligheidssystemen tot comfort- en connectiviteitsuitrusting. De interface is ook hier volledig digitaal, met grote schermen achter het stuur en op de middenconsole.
De Multivan bestaat als vijf-, zes- of zevenzitter, allemaal met afzonderlijke stoelen. Twee formaten zijn beschikbaar (4,97 en 5,17 meter), die echter op een gemeenschappelijke wielbasis van 3,12 meter rusten, zodat het plaatsaanbod zelfs in de korte versie enorm is. Hetzelfde kan niet gezegd worden van de bagageruimte: grote gezinnen kunnen beter meteen uitwijken naar de lange koetswerkvariant. Bij de motoren lijkt de TDI van 150 pk nog altijd een coherentere keuze dan de dorstige benzines. Wie vooral korte afstanden rijdt – of als zelfstandige een beter fiscaal voordeel zoekt – kan ook de plug-inhybride overwegen. Het is ook de enige versie met vierwielaandrijving, sinds de 1.4 werd vervangen door de modernere 1.5-motor.
De Multivan is er ontegensprekelijk op vooruitgegaan. Hij rijdt een stuk beter, zowel wat comfort als rijdynamiek betreft, komt technologisch hoogstaander voor de dag en heeft meer luxe in de aanbieding dan ooit. Jammer genoeg verloor hij bij de hele operatie ook wat van zijn praktische kwaliteiten, terwijl de prijzen forser dan ooit zijn. Maar de charme werkt nog altijd…