Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
SUV-coupés van mainstreamconstructeurs waren nog niet erg talrijk. Voortaan is er ook de Volkswagen Taigo, een model met roots in de Zuid-Amerikaanse catalogus van het merk. Technisch gezien maakt ‘onze’ Taigo gebruik van het platform van de Polo en de T-Cross, maar dan zonder de verschuifbare achterbank van de kleine SUV. Jammer, want de beenruimte achterin is kleiner dan in een Golf, die een vergelijkbaar formaat heeft. De bagageruimte is daarentegen groter (maar de achterklep is zwaar). Het zitmeubilair is niet luxueus: sober maar robuust. De uitrusting is modern, met de mogelijkheid om te kiezen voor een handsfree instap-/startsysteem, een volledig digitaal instrumentenbord, een draadloze oplaadfunctie voor smartphones of een functie voor semiautonoom rijden.
Onder de motorkap vinden we geen hybrideaandrijvingen of dieselkrachtbronnen, alleen benzinemotoren: een 1.0 TSI met 95 of 110 pk of een 1.5 TSI met 150 pk. Ze zijn allemaal aangenaam (maar dan vooral de versies met 110 en 150 pk) en sturen hun vermogen naar de voorwielen. Jammer dat de optionele gerobotiseerde versnellingsbak soms wat traag reageert en een bruuske werking vertoont bij het manoeuvreren. Het comfortabele onderstel en de strakke wegligging maken deze kleine SUV aangenaam om te besturen. En hij is praktisch voor dagelijks gebruik: zijn coupéachtige profiel doet geen afbreuk aan zijn functionaliteit.
De Taigo is een goede auto, maar het objectieve nut van het model is ver te zoeken: deze SUV is duurder dan een Polo zonder echt praktischer of veel leuker te zijn. Hij onderscheidt zich vooral esthetisch, met een SUV-coupéprofiel dat momenteel erg in de mode is en dat hem wellicht de nodige klanten zal opleveren.