- Score redactie 14.05 /20
De bestverkochte Volkswagen ter wereld? Dat is allang niet meer de Golf, maar wel de Tiguan. De compacte SUV uit Wolfsburg zag het levenslicht in 2007 en telt intussen drie modelgeneraties. Volkswagen gaat het alweer wat hogerop zoeken: Wolfsburg steekt niet onder stoelen of banken dat het met de Tiguan klanten wil afsnoepen van een BMW X1, Mini Countryman of Volvo XC40. De haast onvermijdelijke prijsstijging die dat impliceert, proberen de Duitsers te rechtvaardigen door te verwijzen naar de inherente kwaliteiten van deze nieuwe Tiguan.
Ook zijn sterke persoonlijkheid wordt geroemd, doorgaans nochtans niet de specialiteit van de gemiddelde VW. Aan volledig elektrische versies doet de Tiguan niet – daarvoor zijn er de ID.4 en ID.5 – maar zijn motorenaanbod telt wel mildhybride en plug-inhybride varianten. VW biedt evengoed nog altijd twee versies aan van de 2.0 TDI (150 of 193 pk), maar invoerder D’Ieteren verwacht toch dat de meeste Tiguan-klanten voor de 1.5 eTSI uit deze test zullen gaan.
Touareg
Deze derde generatie van de Tiguan blijft een compacte SUV uit het C-segment: ten opzichte van zijn voorganger is hij amper 3 centimeter langer, vrijwel even breed (+3 millimeter) en 1,5 centimeter lager. Ook de wielbasis bleef min of meer gelijk (-5 millimeter). Nochtans heb je wel de indruk dat deze Tiguan een maatje groter is dan de vorige generatie, een optische illusie die veel te maken heeft met de nieuwe neus, die met zijn breed opengewerkte bumper (zeker in de R-Line-testuitvoering) een stukje agressiever oogt.
De manier waarop de koplampen en het merklogo geïntegreerd zijn in één brede strook, doet denken aan de elektrische ID.-familie, maar ook aan de grote Touareg. De flanken van het koetswerk zijn dan weer opmerkelijk glad, wat de Tiguan in zijaanzicht een chique, maar ook robuuste toets geeft. Achteraan trekken de 3D-lichtblokken met daartussen een verlichte strip over heel de breedte van de auto de aandacht. In zijn geheel blijft de Tiguan er massief, maar ook gedistingeerd uitzien… zij het ook een beetje dertien-in-een-dozijn.
Koffer
Een gelijkaardig mix van elegante eenvoud en een handvol welgemikte grafische blikvangers die voor een moderne touch moeten zorgen, vinden we binnenin. Het interieur voldoet aan wat je je bij een Volkswagen anno 2024 mag voorstellen: het is goed afgewerkt en piekfijn geassembleerd, met allerlei schermen en sfeerverlichting die zijn hightech karakter in de verf moeten zetten. Het aantal fysieke knoppen is daarentegen op de vingers van één hand te tellen. Samengevat oogt het geheel erg keurig, maar ook bijzonder streng, met zijn grijze en zwarte tinten.
Praktisch is het allemaal wel, met voldoende en slim ingerichte bergvakken en een aantrekkelijke binnenruimte. Alleen ter hoogte van de buitenste plaatsen van de achterbank is Volkswagen naar ons gevoel een brug te ver willen gaan, door per se nog in een opbergruimte te willen voorzien tussen de zijkant van de zitting en de deuren. Die enkele centimeters die je daardoor minder hebt in de breedte, maken het er voor een volwassene minder prettig toeven. Over de koffer daarentegen niks dan goeds, met naast een riant volume en rechte wanden ook een verstelbare bodemplaat, die in zijn hoogste positie een vlakke vloer oplevert wanneer je de twee delen van de achterbank (in 60/40-verhouding) neerklapt. Je bekomt op die manier een volume van 1.650 liter.
Foto’s: Jonathan Godin
- Technologisch geavanceerd
- Comfort en binnenruimte
- Veel en handige bergvakken
- Samenspel motor-DSG bij lage snelheden
- Premiumprijzen
- Uitrustingslacunes
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!