Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 150 (R-Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De meest frivole of uitbundige van de SUV-bende is de Volkswagen Tiguan nooit geweest, al heeft dat het succes van de vorige twee generaties niet in de weg gestaan. De derde zet het recept dus gewoon voort.

52.070 €
  • Score redactie 14.05 /20

De Tiguan ziet er niet alleen uit als een echte Volkswagen, hij rijdt ook zo. De sportieve tenue van deze R-Line-uitvoering en zijn immense twintigduimvelgen ten spijt is dit zeker geen speelvogel. O jawel, hij blijft altijd neutraal en houdt zijn koets mooi vlak in de bochten en tijdens lastwissels, maar het blijft ook allemaal behoorlijk afstandelijk. Je kunt met deze Tiguan probleemloos snel rijden, maar altijd in een sereniteit die misschien wel geruststellend is, maar ook je enthousiasme in de kiem smoort. Dat je vrij hoog in de auto zit, en dat de zittingen aan de korte kant zijn, helpt evenmin. Maar goed, daar ligt dan ook niet de roeping van deze hoogpotige gezinswagen…

DCC Pro

De adaptieve DCC Pro-ophanging laat de keuze uit drie modi (Comfort, Sport en Individual), met in totaal vijftien verschillende instellingen. Maar helaas, gecombineerd met onze R-Line bleek de filtering van kleine wegoneffenheden in geen enkele daarvan feilloos. Versta ons niet verkeerd: de Tiguan is een comfortabele auto. Alleen leek hij ons niet noemenswaardig comfortabeler dan sommige concurrenten zonder van die fancy schokdempers.

Het probleem ligt allicht bij de twintigduimvelgen met 255/40-laagprofielbanden. Die grote wielen zien er misschien indrukwekkend uit, maar doen evenzeer afbreuk aan het comfort… terwijl ze eigenlijk gewoon overbemeten zijn voor deze al bij al bescheiden motorversie. Alhoewel, zelfs die 1,5-liter weet de trekkracht van de voortrein makkelijk in de problemen te brengen als je wat te veel gas geeft bij het vertrekken – en dat gebeurt sneller dan je denkt, omdat de DSG-bak in eerste instantie wat traag reageert.

Geen overschot

Goede punten zijn er wel voor de hoogstaande geluiddemping: het was erg stil in onze testauto, al was die ook wel uitgeruste met de akoestisch gelaagde zijruiten die als optie verkrijgbaar zijn. Alleen enkele rol­geluiden – daar heb je die twintigduimers weer – en de banale en lichtjes opdringerige grom van de viercilinder onder vollast komen het plaatje enigszins verstoren. Met maar 150 pk en 250 Nm en een rijklaar gewicht van meer dan 1,6 ton heeft de 1.5 ­eTSI dan ook geen massa’s overschot, en dus moet je de vierpitter geregeld op toeren jagen

 En de mildhybride ondersteuning vlakt de schokken bij de hernemingen wel uit, maar daar blijft het ook bij. Kortom, dit aandrijfgeheel smeekt om de rijstijl van een goed huisvader, zoals dat eigenlijk wel past bij een dergelijke gezinsauto. Dan ontpopt de Tiguan zich als een uitstekende reisgezel, eentje die je apprecieert voor zijn algemene comfort en veelzijdige karakter. Een echte Volkswagen, we zeiden het al…

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker