Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 150 (R-Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De meest frivole of uitbundige van de SUV-bende is de Volkswagen Tiguan nooit geweest, al heeft dat het succes van de vorige twee generaties niet in de weg gestaan. De derde zet het recept dus gewoon voort.

52.070 €
  • Score redactie 14.05 /20

Terwijl je het koetswerkdesign van de nieuwe Tiguan nog zou kunnen omschrijven als een evolutie van dat van zijn voorganger, is het interieur compleet anders. Het dashboard is namelijk geïnspireerd op dat van de Golf VIII en de elektrische ID.-modellen, met centraal een infotainmentscherm van 12,9 duim – of optioneel zelfs 15 duim. Via dat centrale aanraakscherm bedien je alles wat multimedia en klimaatregeling aangaat (voor dat laatste zijn er ook nog enkele afzonderlijke touchpads met haptische feedback), maar ook veiligheidsfuncties en de rijhulpsystemen. Waarbij we erbij moeten vertellen dat deze veelbesproken interface intussen al in gunstige zin geëvolueerd is, en er bijvoorbeeld tal van handige shortcuts boven en onder aan het scherm heeft bijgekregen. Goed nieuws is dat het multifunctionele stuurwiel gebruikmaakt van echte knoppen – zoveel handiger dan touchpads.

Als geheel maakt dit interieur een bijzonder degelijke en goed geassembleerde indruk; alleen is het jammer van de vele harde kunststoffen. Om het eentonige grijs en zwart wat te breken zijn er de ledsfeer­verlichting, inclusief gepixeliseerd motiefje vlak voor de passagier, en het ruitjesmotief voor de stoelbekleding. Als gezinsgerichte SUV biedt de nieuwe Tiguan genoeg binnenruimte voor vier inzittenden. Vijf kan ook: de passagier in het midden van de achterbank is weliswaar minder goed af, maar het zitcomfort valt ook daar best mee. Dat de zitting op de buitenste plaatsen van de achterbank net iets te smal is naar onze zin, haalden we elders in deze tekst al aan. De grote en handige koffer is toegankelijk via een gemotoriseerde kofferklep met handsfree functie.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker