Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 150 (R-Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De meest frivole of uitbundige van de SUV-bende is de Volkswagen Tiguan nooit geweest, al heeft dat het succes van de vorige twee generaties niet in de weg gestaan. De derde zet het recept dus gewoon voort.

50.550 €
  • Score redactie 14.05 /20

Hoewel de Tiguan zich intussen heel wat hoger positioneert dan de Golf, deelt hij er nog wel zijn technische basis mee, het zogenoemde MQB Evo-platform. Dat betekent dat ook zijn onderstel gebruikmaakt van de klassieke pseudo-MacPhersons vooraan en een meerarmige as achteraan. Onze test­auto voegde daar nog de adaptieve gestuurde ophanging DCC Pro aan toe (1.065 euro), die een beroep doet op schokdempers met twee kleppen (één voor het in- en één voor het uitveren) om een beter compromis te vinden tussen koetswerkcontrole en comfort, waarbij Volkswagen terloops ook grotere verschillen tussen de standen onderling belooft.

De 1.5 eTSI onder de motorkap is in de basis­versie 130 pk en 220 Nm sterk, of zoals hier goed voor 150 pk bij 5.000 o/m en 250 Nm tussen 1.500 en 3.500 o/m. Deze binnen de groep wijdverbreide viercilinder beschikt over een turbo met variabele geometrie en cilinderuitschakeling bij lage belasting en werkt volgens de Miller-cyclus om zijn rendement te verbeteren. De ‘e’ in zijn naam slaat op een microhybride ondersteuning op 48 volt via een starter-alternator van 19 pk en 56 Nm, die de lastonderbrekingen bij het schakelen opvangt en de benzinemotor een duwtje in de rug kan geven bij het wegrijden of bij zware belasting bij lage toeren. Het vermogen gaat in deze 1.5-benzine altijd naar de voorwielen; enkel de krachtigste diesel heeft vierwielaandrijving. De gerobotiseerde DSG-bak is sinds deze generatie standaard voor alle Tiguans.

IQ.Light HD Matrix

De hogere positionering van de nieuwe Tiguan vertaalt zich ook in een hele waslijst aan beschikbare technologie, niet alleen omtrent de dynamiek van de auto, maar ook wat veiligheid en infotainment betreft. Op die Digital Cockpit komen we elders in deze test nog terug, hier gaan we dieper in op het al dan niet standaard aangeboden arsenaal aan rijhulpsystemen. Met om te beginnen de adaptieve cruisecontrol met rijstrookwisselassistent, de noodremhulp en de spoorassistent, maar ook een achteruitrij- of 360-gradencamera, verkeersbordherkenning of de adaptieve IQ.Light HD Matrix-ledkoplampen. Naast een semiautonome parkeerfunctie is ook de Travel Assist verkrijgbaar, die zelfstandig rijden op niveau twee mogelijk maakt.

Al die elektronische bijstand kan soms al een keer op de zenuwen gaan werken, maar de meeste systemen kunnen worden uitgeschakeld, waarvoor Volkswagen voorzag in een handige shortcut boven aan het aanraakscherm. Toch legt de Tiguan ook op dit vlak geen foutloos parcours af en blijven er enkele ergernissen, zoals een achteruitrijcamera waarvan de resolutie dit prijsniveau onwaardig is.

  • Geteste versie

  • volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 110kW R-Line

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    146 tot 156gr WLTP

    Vermogen

    150 CV

    Lengte

    4539 m

    Koffervolume

    652 tot 1650 L

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker