Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 150 (R-Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De meest frivole of uitbundige van de SUV-bende is de Volkswagen Tiguan nooit geweest, al heeft dat het succes van de vorige twee generaties niet in de weg gestaan. De derde zet het recept dus gewoon voort.

50.550 €
  • Score redactie 14.05 /20

Deze derde generatie Tiguan is met zijn nieuwe ambities een dure vogel geworden – dat ‘volks’ in zijn naam slaat enkel nog op zijn populariteit, niet op zijn lage instapprijs. De naamloze instapversie, die enkel met de 130 pk sterke 1.5 eTSI wordt aangeboden, is er vanaf 37.100 euro, maar voor de hier geteste 150 pk-variant ben je minstens 44.250 euro kwijt (Life). Of zelfs 49.800 euro als je voor de R-Line gaat, zoals hier. En dan moeten de opties nog komen: onze test-Tiguan kostte in totaal liefst 60.470 euro, waarmee hij duurder uitvalt dan de Mini Countryman C die we in het vorige nummer testten – terwijl die nochtans beter uitgerust was én meer persoonlijkheid heeft.

De conclusie luidt dat Volkswagen het commerciële succes van de vorige generatie heeft aangegrepen om de prijzen van de Tiguan op te trekken tot het niveau van échte premiummerken, waarbij Wolfsburg zelfs hun krenterige uitrustingsbeleid kopieerde. Zo laat zelfs de R-Line je nog altijd ongegeneerd bijbetalen voor stuur- of stoelverwarming.

Brandstofverbruik

Om de prijzen een beetje te kaderen: een Alfa Romeo Tonale Veloce 1.5 Hybrid van 160 pk kost 45.800 euro, een Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X met 150 pk 44.705 euro, een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi met 48-volt­ondersteuning en 150 pk in topuitvoering Shine 43.449 euro en een Renault Austral MHEV 160 Techno Esprit Alpine maar… 37.200 euro. Kleine troost: de cilinderuitschakeling, de mildhybride ondersteuning en de verzorgde stroomlijn van deze Tiguan (Cx van 0,28, tegenover 0,33 voor de vorige generatie) werpen hun vruchten af: met een ei onder het gaspedaal kwamen we toe met 5,7 l/100 km, ons algemene gemiddelde bedroeg een eveneens redelijke 7,1 l/100 km. 

Fiscaal gezien hangt het er Vlaanderen wat van af hoe je je Tiguan aankleedt, want dat heeft een impact op de CO2-uitstoot. In zijn absolute basisversie (140 g/km) spreken we voor de 1.5 eTSi 150 over een belasting op inverkeerstelling van 428,35 euro en 234,87 euro jaarlijkse verkeersbelasting, maar op het gelijkvormigheidsattest van onze R-Line lazen we 151 g/km, wat overeenkomt met een BIV van 659,43 euro en 244,29 euro rijtaks. In Brussel en Wallonië betaal je sowieso meer: 867 euro BIV en 285,38 euro, met in Wallonië nog een eenmalige ecomalus van 100 euro erbovenop als je je laat verleiden door die vermaledijde reuzenvelgen.  

Geteste versie

Verbruik gemengd 6.4 l/100 km
CO2-uitstoot 146 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,57 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars