Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Touran is stilaan een oudgediende: hij gaat al mee sinds 2015. Deze compacte eenvolumer – een uitstervend ras – staat op het modulaire MQB-platform van onder meer de Golf en Passat. Zijn interieur heeft aan opbergvakken geen gebrek en de binnenruimte is riant. De tweede zitrij bestaat uit drie afzonderlijke stoelen, allemaal verschuifbaar en voorzien van een verstelbare rugleuning. Tegen meerprijs zijn twee noodzitjes in de koffer verkrijgbaar. En van koffer gesproken: die is bijzonder groot. Alle stoelen verdwijnen bovendien in een handomdraai in de vloer, waarna een laadruim van bijna 2 kubieke meter ontstaat. Om lange voorwerpen te kunnen vervoeren kan ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel naar voren worden geklapt.
Onderweg onderscheidt de Touran zich door zijn uitstekende compromis tussen comfort en wegligging. De veiligheidsuitrusting is bijzonder uitgebreid, hoewel de functies voor semiautonoom rijden nog altijd optioneel zijn. De drie beschikbare krachtbronnen kennen we van elders in de Volkswagen-groep. Benzinerijders kunnen alleen nog maar terecht bij de 1.5 TSI van 150 pk, een aangename motor die de keuze laat tussen een handgeschakelde zesbak of een gerobotiseerde DSG7. De diesels verheffen hun stem wat meer. Het gaat om twee versies van de 2.0 TDI, met 122 of 150 pk, waarbij die laatste voelbaar meer pit heeft.
De ruime Touran koppelt een hoogstaand comfort aan een intelligente moduleerbaarheid en rijdt ook nog eens prettig. Dit is met andere woorden een uitgekiende eenvolumer, die alleen wat zondigt door zijn troosteloze interieur en zijn stevige prijzen.