De komst van de elektrische auto stelt niet alleen onze mobiliteit ter discussie, maar evenzeer de gewoontes die daarmee gepaard gaan. Neem nu onderhoud en herstellingen. Telkens op consultatie moeten bij je concessiehouder, is dat eigenlijk nog wel van deze tijd? Nee dus. Tenminste, toch niet volgens Tesla.
Bij het Amerikaanse merk maken ze zich sterk dat ze tot 80 procent van de reparaties gewoon over the air (lees: met een software-update) of bij de klant thuis kunnen uitvoeren. Waardoor die laatste niet meer richting werkplaats moet – time is money – en Tesla minder personeel op de payroll hoeft te hebben staan, en dat is evengoed mooi meegenomen.
“Ik werk nu ondertussen vier jaar bij Tesla en in die tijd zijn we in België van 22 naar 24 techniekers gegaan. Bijzonder weinig als je nagaat hoeveel Tesla’s er over diezelfde periode in ons land verkocht zijn.” Of hoe Marijn, Tesla Mobile Service Technician en in die hoedanigheid onze chaperon voor één dag, de winst voor zijn werkgever even concreet maakt.
Zelfdiagnose
“Het begint eigenlijk al bij de auto an sich. Als er wat misgaat, diagnosticeert die zichzelf waarna het Service Center (bij aankoop dient de klant zich altijd digitaal in te schrijven bij een Tesla-werkplaats van zijn of haar keuze, red.) het rapport toegestuurd krijgt en eventueel al de nodige onderdelen kan bestellen. Inderdaad, nog voor de klant ons daarvoor contacteert.”
Het idee? Op die manier hoeft een klant die een afspraak maakt, niet nodeloos te wachten op onderdelen. Overigens is zo’n rendez-vous in een wip geregeld. Even ‘appen’ – met de Tesla-applicatie in dit geval – en klaar is kees. Je Model geeft je daarbij trouwens zelf aan wie je het best belt, de werkplaats dan wel de mobiele équipe.
Sleutelen en programmeren
Op de dag van de reportage staan er twee afspraken op Marijns planning: een slecht werkend kofferslot en een retrofit van de Autopilot-module. “De klant had de Enhanced Autopilot besteld bij zijn Model 3, maar de module die nodig is om de software te sturen, kon bij de aankoop nog niet geïnstalleerd worden. Dus gaan we dat nu even doen.”
En het kofferslot? “Ook een Model 3, waarvan de data tonen dat het signaal van de drukknop niet doorgegeven wordt. Er zit dus een slecht contact, waarschijnlijk omdat de draad die de commando’s moet overbrengen, ergens onderbroken is. Maar omdat we dat nu al weten, hoeven we daar straks niet naar te zoeken en kunnen we bijgevolg het probleem ook snel oplossen.”
Iemand die alles afweet van hoogspanning en dataconnecties, maar niet kan werken met een steeksleutel, die heeft in deze job eigenlijk weinig te zoeken.” Waarna hij dat even demonstreert door – nog altijd in wat een fysiek onmogelijke lichaamspose lijkt – wat pluggen los te peuteren. “Omgekeerd geldt hetzelfde. Je moet weten hoe een elektrische aandrijving werkt en hoe je eventuele problemen kunt uitlezen. Je hoort dus ook overweg te kunnen met een computer. Vandaar dat we ook steeds meer en meer profielen binnenkrijgen van mensen uit de ICT.”
Vaste forfaits
Een dik half uur later zit de nieuwe kabelboom op zijn plek en klikt de kofferklep weer even vlot open als voorheen. Of Marijn eigenlijk op voorhand weet hoelang een taak zal duren? Hoe krijgt hij anders zijn werkdag gepland? “We hebben vaste forfaits voor een heel aantal herstellingen. Een kabelboom is bijvoorbeeld 0,6 uur. De retrofit van straks staat dan weer geboekt als 1,8 uur. Uiteraard wil daar al eens verloop op zitten – zowel in positieve als negatieve zin – maar dat is dan de bluts met de buil.
Het zou anders onmogelijk zijn om de agenda te plannen van de negen Mobile Service Technicians die op dit moment in België rondrijden. Bovendien is die manier van werken ook makkelijker voor de klanten. Aangezien er op alles een vaste prijs staat, is de factuur zo opgemaakt en kan die nadien via de app ineens geconsulteerd en vereffend worden.” De fysieke aanwezigheid van de eigenaars is dan ook op geen enkel moment in het hele proces vereist, zelfs niet om aan de slag te kunnen.
Retrofit, kosten en ondersteunende diensten
Uiteraard laat Tesla Mobile Service andere soorten interventies toe, zoals de installatie van andere oplaadaansluitingen, enz. Allemaal ingrepen die kunnen worden aangevuld met extra diensten in het Tesla-ecosysteem. Hoeveel dat allemaal kost, deelt de Amerikaanse constructeur niet mee, maar wie meer te weten wil komen over retrofitting, de Tesla-diensten en de kostprijs van deze verschillende zaken, kan het volledige artikel lezen in AutoGids nummer 1096.
Foto’s: Lennen Descamps
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!