Eindelijk is de zesde generatie van de BMW M5 klaar. Hij behoudt zijn 4.4-V8 maar gebruikt voor het eerst in zijn 30-jarige carrière vierwielaandrijving. Het vrachtwagenkoppel van zijn dikke motor en de nood aan trekkracht laten BMW geen andere keuze. Audi volgt die logica al erg lang voor zijn RS6 en ook Mercedes maakte met zijn jongste E-Klasse AMG de overstap.
Echte bom
BMW heeft altijd op de kilo’s gelet met zijn M5, want zijn sportieve aard vloeit voort uit de verhouding gewicht-vermogen. Door te kiezen voor composietmaterialen (met vooral een dak in een kunststof versterkt met koolstofvezel) en door het gewicht van de uitlaatlijn te drukken kon het totaalgewicht worden beperkt tot 1.855 kilo, ondanks de vierwielaandrijving.
Beest
Uiterlijk levert de M5 deze keer geen half werk met zijn indrukwekkende luchtinlaten in de neus en de koelsleuven voor de remmen, die het ongetwijfeld zwaar te verduren zullen krijgen. De velgen zijn 19 duim groot, of als optie zelfs 20 duim. Standaard staat de auto in elk geval op banden met verschillende afmetingen: 275/40 vooraan en 285/40 achteraan. Als optie biedt BMW koolstofkeramische remschijven met gekleurde zadels, die samen maar 23 kilo wegen.
600 pk en 750 Nm
De V8 van 4,4 liter is uiteraard herwerkt. Hij kreeg een volledig nieuw koelsysteem en een geoptimaliseerde smering. Daarmee haalt BMW zo’n 600 pk uit de achtcilinder, maar vooral een koppel van 750 Nm, dat permanent ter beschikking staat tussen 1.800 en 5.600 o/m. Het koppel wordt via een klassieke achttrapsautomaat met hydraulische koppelomvormer doorgegeven. Volgens BMW trekt de zware berline van 0 naar 100 km/h op in 3,4 seconden en staat 200 km/h al na 11,1 seconde op de teller. Het beest wordt bij 250 km/h elektronisch beteugeld, maar mits bijbetalen kan dat tot 305 km/h worden opgetrokken. De 4,4-liter verbruikt op de normcyclus gemiddeld 10,5 l/100 km en stoot zo 241 g CO2/km uit. Dat wordt een fiscale aderlating.
xDrive in sporttenue
Het grote nieuws van deze M5 zit hem uiteraard in zijn permanente vierwielaandrijving, al kan de vooras volledig worden losgekoppeld door de sturing in de Drift-rijmodus te zetten. De afstelling is gedaan door de afdeling M (zoals in de M760Li), dat voor de M5 echter deze tweewielaangedreven modus heeft toegevoegd. Daarmee maakt BMW zichzelf het leven gemakkelijker, want op die manier kan de transmissie wat worden ontzien, kunnen dure afstellingen worden vermeden (de sturing onder dit soort extreme omstandigheden) en blijft de glimlach op het gezicht van de bestuurder toch gegarandeerd. Het actieve achterdifferentieel gebruikt lichtere en sterkere koppelingsschijven in koolstofvezel. De M Adaptive-ophanging blijft vooraan dubbele driehoeken en achteraan een meerarmige as gebruiken en krijgt uiteraard een specifieke afstelling. De schokdempers zijn gestuurd volgens 4 rijprogramma’s.
115.000 euro?
De Belgische prijs voor deze nieuwe M5 is nog niet bekend gemaakt, maar we schatten dat die rond de 115.000 euro zal liggen. Al hangt een en ander natuurlijk af van wat BMW Belux standaard wil monteren. Het model komt in de lente van 2018 op de markt, aanvankelijk in een beter uitgeruste First Edition, die waarschijnlijk nog eens 20.000 euro meer kost.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!