Als technische neef van de Opel Crossland X komt de Citroën C3 Aircross zonder de Airbumps van de C3 voor de dag. Toch herken je duidelijk de familietrekjes in zijn neus met twee niveau's. De crossover kan rekenen op een wielbasis van 2,6 m, dat is meer dan de C3, waardoor hij dus ook meer binnenruimte zou moeten bieden. Bovendien laat zijn verschuifbare achterbank toe om de koffer te moduleren. Als je die helemaal neerklapt heb je 1289 liter kofferruimte ter beschikking, over een maximale lengte van 2,40 m. De C3 Aircross wil dus zowel een SUV zijn als de vervanger van de C3 Picasso.
Het concept
Met de lancering van de C4 Cactus enkele jaren terug lanceerde Citroën zijn nieuwe identiteit, minder middle of the road, meer een eigen persoonlijkheid, meer creativiteit en durf maar met het accent ook op comfort. Ondertussen hebben we ook C3 gekregen, die deze design- of stijlbreuk verderzet, plus een Aircross Concept en een C3 Aircross Concept die de SUV-richting moesten vastleggen. Het productiemodel van de eerste werd onlangs in Beijing voorgesteld als C5 Aircross en zal er nog dit jaar in productie gaan en op de markt komen. In Europa zullen we tot volgend jaar moeten wachten. Na de concept van de C3 Aircross (in Genève) komt bij ons dit najaar het productiemodel op de markt en vervangt er de C3 Picasso. Vandaar dat Citroën toch enigszins het plaatsaanbod en de praktische aspecten van de voorganger heeft willen meenemen om het dan te verpakken in het recent zo gegeerde SUV-kleedje.
Opel-neefje
C3 Aircross schrijft zich in in de categorie van de compacte SUV’s/cross-overs genre Renault Captur (die blijkbaar als benchmark is gebruikt door Citroën, niet geheel ten onrechte) maar ook bijvoorbeeld Opel Moka/Crossland en zo vele anderen. Zijn onderstel deelt hij met de B-segmenters bij PSA, in dit geval het sterkst aanleunend bij Peugeot 2008.
Moduleerbaarheid
Binnenin heeft men de modulariteit en interieurruimte willen benadrukken, met onder meer een verschuifbare achterbank (neerklapbaar in 2 delen 60/40) en een kofferruimte die daarmee varieert tussen 410 en 520 liter en een neerklappende passagiersstoel voorin die het laden van lange voorwerpen (tot 2,4 m) toelaat. Citroën claimt ook dat de hoofdruimte vooraan en de beenruimte achterin best in class zijn.
Geen vierwielaandrijving
Net als het gros van zijn soortgenoten kan de C3 Aircross niet met vierwielaandrijving verkregen worden. Om toch enige alle-wegencapaciteiten aan de dag te kunnen leggen zijn grip control en hill descent control (zoals op de Peugeot 3008) beschikbaar, naast goodies zoals head-updisplay, draadloos opladen van smartphones of een goede connectiviteit, items die ook in dezeklasse steeds populairder worden, zonder de klassieke rijhulpsystemen (parkeerhulp, rijstrookbewaking en dergelijke) te vergeten.
Technisch gezien loopt de auto qua aandrijfgehelen parallel met de recent gelanceerde C3, verkrijgbaar dus met de PureTech-motoren en de BLueHDI-zelfontbranders uit de groep.
Personalisering
Nu al 130.000 C3’s verkocht zijn, is men bij Citroën enigszins geschrokken (en blij verrast) van het feit dat 60% van de klanten bijvoorbeeld voor een bi-tone uitvoering hebben gekozen. Voor C3 Aircross wil Citroën die mogelijkheden tot personalisering nog verder doortrekken door nie alleen 8 verschillende kleuren en 4 dakkleuren te laten combineren maar daarbij ook nog eens 4 zogenaamde color packs die desgewenst ook hun afstraling hebben in het interieur (ook in verschillende combinaties beschikbaar). Het resultaat is een 80-tal mogelijke combinaties die iedereen zouden moeten kunnen tevreden stellen.
Airbumps
Opvallend is wel dat Citroën hier verzaakt aan de zogenaamde “airbumps” terwijl je toch zou mogen verwachten dat die op een stoerder geprofileerde Aircross standaard van de partij zouden zijn. Niet dus. Misschien iets dat de designers achter de hand houden voor een midlife-facelift… Toen we het prototype voor de eerste keer zagen (zowat een jaar terug) viel ons de disproportie tussen het koetswerk en de grootte van de wielen op. We hebben de indruk dat dit met wat handige detailingrepen werd verzacht zodat de auto er, althans in de topuitvoeringen met 17-duimers, niet meer als een rijdende rolschaats uit ziet.
Wat prijzen betreft, hebben we nog geen idee, behalve dat ze bij Citroën met stelligheid beweren dat ze zeer competitief zuleln zijn, in het najaar zullen we met de auto kunnen rijden en u ongetwijfeld meer kunnen vertellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!