De race naar de elektrische auto is niet de enige strijd die de autoconstructeurs voeren. Ook alternatieve brandstoffen zoals aardgas (CNG) en vooral waterstof winnen aan belang. Dat weet ook BMW, dat deze i Hydrogen NEXT voorstelt op het autosalon van Frankfurt. Waterstof is niet nieuw voor München, maar de Beierse constructeur hield van aan een klassieke verbrandingsmotor. Intussen hebben ze het geweer van schouder veranderd en gaan ze voor brandstofceltechnologie.
2022
BMW mikt op verschillende paarden tegelijk. En een van die paarden is dus waterstof. In 2022 willen ze een eerste productievoertuig met brandstofcel op de markt brengen, met de bedoeling om in 2025 te kunnen aanvatten met een bredere serieproductie. Bijzonder belangrijk vanuit commercieel oogpunt, daar China heeft besloten op zich te richten op waterstofwagens in de plaats van EV's op batterijen.
Allemaal samen
De BMW i Hydrogen NEXT die in Frankfurt wordt gepresenteerd, integreert brandstofceltechnologie in de verpakking van een BMW X5. De Duitsers werken samen met Toyota aan deze technologie. In januari 2017 lanceerden beide constructeurs, samen met 11 toonaangevende bedrijven in de energie-, transport- en industriesectoren een wereldwijd initiatief dat bekend staat als de Waterstofraad. Tegenwoordig telt die raad niet minder dan 60 leden.
- Lees ook: alle premières op de IAA in Frankfurt - #IAA2019
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!