Land Rover Defender
Land Rover heeft een legende vernieuwd. Een delicate operatie, want heel het authentieke karakter van deze 70 jaar geleden verschenen Defender moest bewaard blijven. De eerste nieuwe Defender die op de markt komt is de 110, de vijfdeurs met lange wielbasis. Hij krijgt later het gezelschap van de ‘korte’ Defender 90 met 3 deuren. In de loop van volgend jaar komen dan de lichtevrachtversies. Land Rover wou absoluut de nadruk leggen op de praktische kant. Dat is onder meer mogelijk door de pook van de automatische versnellingsbak op het dashboard te plaatsen, waardoor tussen de voorstoelen ofwel een groot bergvak past, ofwel een noodzitje voor een derde passagier. De koffer slikt 1.075 liter. Met de achterbank neergeklapt wordt dat meer dan dubbel zo veel: 2.380 liter. Het nuttig laadvermogen van de nieuwe Defender ligt op 900 kilo en hij kan 3.750 kilo slepen. Bij de lancering zijn twee benzine- en twee dieselmotoren verkrijgbaar. De Ingenium-diesels zijn viercilinders met 200 pk (D200) of 240 pk (D240). De benzineviercilinder van dezelfde familie (P300) ontwikkelt dankzij een twin-scrollturbo 300 pk. Topversie is een nieuwe mild hybride zescilinder in lijn die onder druk wordt gezet door een twin-scrollturbo en een elektrische compressor van 48V. Zo kan hij 400 pk en 550 Nm aan koppel ontwikkelen.
Lees hier ons gedetailleerd artikel over de Land Rover Defender 2020.
Porsche Taycan
Porsche heeft er 4 jaar over gedaan om de productieversie klaar te stomen van de Mission E, de conceptcar die in 2015 in Frankfurt werd onthuld. De nieuwkomer werpt zich op als een rechtstreekse rivaal voor de Tesla Model S. De Taycan is innovatief op meer dan één vlak. Zo is er zijn platform, waar de batterij perfect in kan worden geïntegreerd zodat de voeten van de passagiers achterin geen plaatsgebrek lijden. Verder maakt zijn batterij van 800 volt bliksemsnel laden aan een vermogen van 270 kW mogelijk. Twee synchroonmotoren met permanente magneet, een per as, stuwen de limousine voort met een gecumuleerd vermogen van 460 kW (625 pk). Als je de overboostfunctie activeert – maximum 2,5 seconden – dan piekt het vermogen op 500 kW (680 pk) en 850 Nm voor de variant Turbo, waarvan de naam naast de kwestie is, of 560 kW (762 pk) – nog steeds in overboost want standaard hebben de Turbo en de Turbo S een identiek vermogen – en 1.010 Nm in de Turbo S. De achtermotor is gekoppeld aan een tweetrapsautomaat met een korte verhouding voor vertrekken vanuit stilstand en een lange voor hogere snelheden en om het rijbereik te vergroten. De voorste motor heeft maar één verhouding. Op die manier haalt de Taycan 260 km/u en sprint hij van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden (3,2 seconden in de Turbo). De aandrijving op de vier wielen wordt automatisch geregeld voor een optimale efficiëntie.
Lees hier ons gedetailleerd artikel over de Porsche Taycan.
Volkswagen ID.3
Dit is de Golf of de Kever van de 21ste eeuw. Dit eerste model moet Volkswagen in het tijdperk van de elektrificatie loodsen en tegelijk Dieselgate doen vergeten. Hij wijdt het nieuwe platform MEB in dat een perfecte integratie van de batterijen in de vloer mogelijk maakt. Het gevolg is meer binnenruimte, vooral dan achterin. De basisversie heeft een batterij van 45 kWh (7 modules) voor een rijbereik van 330 kilometer (WLTP). Zijn motor ontwikkelt 150 pk. Vervolgens is er een variant met 58 kWh (9 modules) en een bereik van 420 kilometer (WLTP) en tot slot de ‘long range’-versie van 77 kWh (12 modules) en 550 kilometer. Het vermogen van de elektromotor is trouwens hoger bij de twee grotere batterijen: in plaats van 150 pk ontwikkelt hij 204 pk. Het koppel ligt daarentegen altijd op 310 Nm. Aanvankelijk komt enkel de middelste versie op de markt in een extreem goed uitgeruste First Edition-reeks met een prijs van zo’n 40.000 euro. De 77 kWh-versie wordt nog een flink stuk duurder en zou naar de 50.000 euro gaan.
Lees hier ons gedetailleerd artikel over de Volkswagen ID.3.
Byton M-Byte
De nieuwe Chinese autobouwer Byton stelt in Frankfurt zijn eerste elektrische productiemodel voor. Het model omvat een aantal innovaties en zou in 2020 op de markt komen. De M-Byte komt er in twee configuraties. Er is een basisversie met één elektromotor van 272 pk en een WLTP-rijbereik van 360 kilometer. De tweede variant heeft twee motoren en dus vierwielaandrijving, 408 pk en een rijbereik van 435 kilometer (nog steeds WLTP). Per versie is er ook een specifieke batterij: 72 kWh voor de basisvariant en 95 kWh voor de ‘dual motor’. De aandachtstrekker in het interieur is het immense gebogen scherm van 48 duim, dat de hele breedte van het dashboard inneemt. Het geeft bestuurder en passagier toegang tot talrijke geconnecteerde diensten. Het is ingedeeld in drie zones en gebruikers kunnen er ook mee communiceren via een tablet van 7 duim voor de bestuurder en van 8 duim voor de copiloot. De tablet van de bestuurder is er voor rijfuncties en is in het stuurwiel geïntegreerd. Het andere zit tussen de voorstoelen en laat de passagier daar het scherm bedienen voor een volledige interactieve ervaring.
Lees hier ons gedetailleerd artikel over de Byton M-Byte.
Honda e
De Honda 2 komt er in twee vermogensversies. De kleine elektrische auto van het Japanse merk zet zijn eerste stapjes op het salon van Frankfurt. Na de prototypes en de preproductieversie is dit de definitieve Honda e. We wisten al bijna alles over de auto, behalve dan zijn vermogen. Of beter: vermogens. De elektromotor is er namelijk in twee versies: 100 kW (136 pk) of 113 kW (154 pk). Optrekken van 0 naar 100 km/u zou 8 seconden duren. Honda geeft verder aan dat de batterij van 0 naar 80 procent laadt in 30 minuten aan een snellaadpaal. Het prijskaartje zou rond de 34.000 euro liggen.
- Lees hier ons gedetailleerd artikel over de Honda e.
- Lees hier onze exclusieve prototypetest van de Honda e.
- Lees ook: alle premières op de IAA in Frankfurt - #IAA2019
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!