Een crossover op Fiesta-basis, dat hadden ze nog niet bij Ford. Er is natuurlijk wel de Active, maar dat is niet veel meer dan een wat avontuurlijker uitgedoste stadswagen. Dus was er in het gamma van het zich alsmaar meer als SUV-specialist manifesterende merk nog wel plaats voor een mini-SUV. Die dan een concurrent voor onder meer de Renault Captur, de Seat Arona, de Volkswagen T-Cross en nog wel wat meer van dat soort hippe vierwielers kan worden.
Grote koffer
Een Fiesta met een wat hoger koetswerk, een iets grotere wielbasis en dito sporen (maar we krijgen nog geen cijfers) én een nieuwe naam (nu ja, hij plakte ooit wel al eens op het achterwerk van een… coupé) en de klus was geklaard? Niet helemaal, want Ford voorziet voor de Puma wel in nog wat extra troeven. Zo verbergt de knap getekende carrosserie een laadruimte van minstens 456 liter, een record voor dit type autootjes. Als de achterzetels platliggen, kan er een doos van 112 op 97 op 43 centimeter mee. En ook dat zou een knalprestatie zijn.
Megabox
Helemaal plezant wordt het met de Megabox, een 80 liter ruime en afwasbare opening in de vloer (met een stop op de bodem, zoals in een bad) waarin je bijvoorbeeld planten rechtop kan zetten. Of vuile sportkleren en schoenen opbergen. De vloer kan met één hand op drie verschillende posities worden geplaatst. Ook nog een slimme vondst is de ‘soepele’ hoedenplank, die beweegt mee met de achterklep (met voetbediening!) en hindert op die manier niet bij het in- of uitladen van grote stukken. Voorin werden het dashboard en de middenconsole zowat overgenomen van de Fiesta, met desgewenst ook een 12,3 duim groot kleurenscherm voor het infotainment. Ook nog straf voor dit soort autootjes, je kan voor de voorzetels een massagefunctie bestellen.
Hybride Ecoboost
De 1 liter-Ecoboost met drie cilinders komt met ook als motor functionerende mildhybride technologie met een boordnet van 48 volt en extra (tot 50 Nm) koppel voor zowel een (tot 9%) lager verbruik als betere prestaties. Er is keuze uit twee varianten, met 125 en 155 pk. In de catalogus komen verder ook nog een 1.0 Ecoboost van 125 paarden met cilinderdesactivatie en een diesel, maar over die laatste geeft Ford nog geen details. Evengoed interessant, een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is ook al voorzien. Maar voor alle duidelijkheid, de aandrijving gebeurt altijd via de voorwielen. Er zijn een hele resem veiligheidsnufjes, waaronder een slimme cruise control met Stop & Go, Lane Centring, Cross Traffic Alert, Pre-Collision Assist met voetgangersherkenning en een nieuwe Local Hazard Warning die de bestuurder waarschuwt voor potentieel gevaarlijke situaties die hij nog niet kan zien, zoals achter een bocht.
- Lees ook: alle premières op de IAA in Frankfurt - #IAA2019
SUV-offensief
Als je er ook de Active-varianten van de Fiesta en Focus wil bijtellen, staan er in de Europese Ford-catalogus straks zeven SUV’s. Met dus ook nog de EcoSport, de (nieuwe) Kuga, de Edge en de uit de VS overgewaaide Explorer Plug-In Hybrid. De Puma zal in Roemenië worden gebouwd, de verkoop start eind dit jaar. Prijzen zijn er nog niet, we kunnen wel nog vertellen dat de top van het gamma een Titanium met extra chroom en luxe en een sportiever aangeklede en uitgeruste ST-Line met iets hardere ophanging zal tellen. Er komt geen versie met vierwielaandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!