De Mercedes A en B 250 e zijn gebaseerd op de 200-benzine, maar zeulen een 150 kilo zware batterij van 15,6 kWh mee. Dat was geen sinecure om die batterij te doen passen zonder al te veel kofferruimte op te offeren. Zo zit de uitlaatpijp centraal onderaan de auto’s, met de einddemper in de transmissietunnel. Ook de brandstoftank is verplaatst tot op de achteras om ruimte te creëren onder de achterbank. Hoeveel bagageruimte en tankinhoud er nog overblijft, geeft Mercedes evenwel nog niet mee.
De cijfers
Qua prestaties gaan de modellen er wel op vooruit. De 160 pk sterke 1.33 viercilinder benzinemotor wordt gecombineerd met een 100 pk sterke elektromotor. Het totaalvermogen komt zo op 218 pk en 450 Nm, voldoende om van 0 tot 100 km/u te sprinten in 6,6 (A 250 e) tot 6,8 seconden (B 250 e). De topsnelheid varieert van 235 (A en B) tot 240 km/u (A Sedan).
De elektrische range van de modellen varieert van 56 km (B 250 e) tot 69 km (A Sedan) volgens de WLTP-cyclus. Dat geeft ze een verbruik van 1,4 tot 1,6 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van tussen de 32 en de 36 gram. De Duitse prijs voor de A 250 e hatchback ligt op 36.943,55 euro, reken daar voor de Sedan en de B-Klasse respectievelijk 360 en 720 euro extra bij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!