Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2019 / Mercedes Vision EQS: voorbode op de toekomst

Geschreven door Yeelen Möller op 10-09-2019

Mercedes toont zijn conceptcar Vision EQS op het salon van Frankfurt. Het studiemodel is een voorbode op twee toekomstige modellen: de volgende S-Klasse en de elektrische variant van de luxelimousine.

Duurzame luxe, dat zijn de twee kernwoorden die Mercedes op zijn Vision EQS plakt. Het studiemodel toont een volledig elektrische luxelimousine die al heel wat designelementen bevat van de volgende generatie S-Klasse en een eventuele elektrische variant daarvan. Opvallend is ook de verlichting rondom, die rond de koplampen en achteraan bestaat uit individueel verlichte sterretjes. Ook binnenin heerst er een sfeerlicht doorheen de cabine.

Gerecycleerd

Over het interieur gesproken: daar heeft Mercedes zijn best gedaan om zo veel mogelijk duurzame materialen te gebruiken. Zo zijn de zetels bekleed in namaakleer met dezelfde textuur als Nappaleer, komen de sierpanelen van gerecycleerde petflessen en is de hemelbekleding zelfs gemaakt van plastic uit de oceaan. De hele boordplank kan fungeren als display, met nog een groot centraal scherm (dat we zullen terugzien in de toekomstige S-Klasse) en twee laterale schermen voor diverse instellingen. Het MBUX van de toekomst, zeg maar.

700 km

De Mercedes Vision EQS wordt aangedreven door elektromotoren op de voor- en achteras, die samen een vermogen van 350 kW (476 pk) en 760 Nm leveren. Dat geeft hem een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Belangrijker is de autonomie van het model, die 700 km bereikt volgens de WLTP-cyclus dankzij een 100 kWh grote batterij die diep in de vloer zit verwerkt. Opladen kan tot een vermogen van 350 kW, waarmee de batterij tot 80% is opgeladen in minder dan 20 minuten.

Natuurlijk gaat het hier nog om een studiemodel, dus de cijfers zeggen nog niet zo veel. Maar Mercedes toont zich hier enigszins realistisch, wat ons doet denken dat dit de streefcijfers zijn voor de productieversie van de Vision EQS. Daarnaast is dit nog geen volledig autonoom model, hij kan de controle wel overnemen tot op niveau 3 (geen interventie nodig van de bestuurder behalve in noodgevallen).

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten