De Renault Captur wordt voor het einde van dit jaar vernieuwd. De compacte SUV zal dus op het CMF-B-platform staan dat geïntroduceerd werd op de nieuwe Clio. Esthetisch verandert er weinig, toch oogt hij heel anders. Zo is hij 11 cm langer geworden (4,23 m), de wielbasis groeit met 2 cm (2,63 m). De belangrijkste kenmerken van deze nieuwe generatie zijn de grotere grille, de twee luchtdeflectoren aan de voorwielen, de volledig uit LED's opgetrokken koplampen, de C-vormige lichtsignatuur vooraan, de slankere lichtblokken achteraan en het duidelijker duikende dak.
Oplaadbare hybride
Het motorenpalet verwelkomt een oplaadbare variant in 2020. De Captur wordt dus het eerste Renault-model met een plug-in hybride motor. Die combineert een 1,6 liter-benzine met een partikelfilter met twee elektromotoren, een CVT, een 9,8 kWh sterke batterij en een stekker. Renault belooft een elektrische actieradius van 45 km, met de mogelijkheid om zich op de snelweg te begeven zonder dat de interne verbrandingsmotor een handje hoeft toe te steken. De Renault Captur E-Tech zal namelijk elektrisch kunnen rijden met snelheden tot 135 km/u. Het vermogen van de motoren van deze plug-in hybride oplossing is nog niet gecommuniceerd.
Benzine en diesel
Wat het aanbod van conventionele verbrandingsmotoren betreft, zal Renault naast benzine ook een diesel aanbieden. De 1,5 liter Blue dCi met 115 pk en 260 Nm biedt de keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (EDC). De benzinemotoren starten met de 1.0 TCe, een 3-cilinder motor met 100 pk en 160 Nm. Verder komt de SUV met de 1.3 TCe van 130 pk en 240 Nm en in een meer dynamische versie met 155 pk en 270 Nm. Terwijl de 130 pk sterke TCe de keuze biedt tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een 7-versnellingsbak met dubbele koppeling, wordt de 155 pk TCe automatisch gecombineerd met de EDC-robotbak met dubbele koppeling.
Interieur en maatwerk
Aan boord zullen de passagiers op gloednieuwe stoelen zitten. De bestuurder krijgt een nieuw stuurwiel met verlichte bedieningselementen. De middenconsole en het dashboard lijken sterk op die van de nieuwe Clio. Het digitale display meet 9,3 inch, het scherm van de multimediamodule meet 7 of 10 inch, afhankelijk van de gekozen versie. Renault wil een breed scala aan personaliseringsmogelijkheden aanbieden, gaande van het tweekleurige koetswerk, over verschillende velgen (tot 18 inch) tot speciale versies zoals de Initiale Paris. Dankzij de verschuifbare achterbank heeft de koffer een volume van 536 liter, binnenin bieden verschillende opbergvakken nog eens 27 liter extra stouwruimte.
Connected
De USB- en 12 V-aansluitingen zorgen voor de stroomvoorziening van de passagiersinterfaces en accessoires. Het Easy-Link infotainmentsysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto heeft een 4G-verbinding. Met de MyRenault-toepassing kunt je je auto op afstand volgen en eventueel de claxon activeren. Het biedt ook de mogelijkheid om de navigatie buiten het voertuig voort te zetten. Tot slot is de Captur, wat betreft de rijhulpmiddelen, vrij goed uitgerust. Ze zijn gericht op 3 gebieden: rijden, parkeren en veiligheid. De autosnelweg- en verkeersassistent combineert adaptieve cruisecontrole met stop-start en centreerhulp, voor het parkeren kan de Franse SUV rekenen op een 360°-beeld door middel van camera's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!