Vier onderzoekers van het Wuppertal-instituut in Duitsland hebben op vraag van Greenpeace de gegevens geanalyseerd van 13 Europese steden. In het lijstje van ‘genomineerden’ stonden onder meer Berlijn, Londen, Wenen, Moskou, Rome, Zürich, Amsterdam, Kopenhagen, Oslo, Budapest, Madrid en Brussel. Het verslag keek naar 21 indicatoren die zijn samengebracht in 5 categorieën: de prestaties van het openbaar vervoer, de actieve mobiliteit, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de openbare mobiliteitssturing. Eens kijken wat er over Brussel uit kwam.
Te veel auto’s
“Van Brussel moet een stad op mensenmaat worden gemaakt en niet langer een stad op maat van de auto” is het besluit van het Duitse instituut, dat heeft berekend dat 45 verplaatsingen op 100 er per auto gebeuren. Dat is slecht, want enkel Rome doet nog minder goed. Het rapport wijst erop dat het Brussels Gewest verbeteringen moet realiseren voor fietsers, maar ook voor het openbaar vervoer, vooral op het vlak van dichtheid (aantal stopplaatsen per vierkante kilometer), die 5 keer kleiner is dan in Parijs, en frequentie.
Brussel eindigt in totaal op de achtste plaats van de dertien steden. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo dramatisch, maar dat is vooral omdat onze hoofdstad blijkbaar een goede luchtkwaliteit heeft, die haar in het klassement naar boven stuwt. Voor al de andere categorieën eindigt Brussel steeds bij de 5 laatste: negende voor actieve mobiliteit, tiende voor verkeersveiligheid, elfde voor openbaar vervoer en ook elfde voor de openbare mobiliteitssturing.
De goede leerlingen
Uiteraard moeten we ook de eersten van de klas vermelden. Dat zijn niet verrassend Kopenhagen, Amsterdam, Oslo, Zürich en dan Wenen. Allemaal steden die volop inzetten op actieve transportmiddelen (de fiets, te voet) en op openbaar vervoer. Uiteraard heeft Greenpeace deze studie met een achterliggende motivatie besteld, want de organisatie wil de politiek ertoe aanzetten om de duurzame ontwikkeling van onze steden te versnellen: “Europa blijft steeds meer verstedelijken. Vandaag woont 73 procent van de bevolking in steden en dat zou tegen 2050 stijgen tot 80 procent, zo voorspelen de Verenigde Naties”. Er is dus nog veel werk in België, want de auto blijft zeer dominant in Brussel (44 procent aandeel tegenover 15,8 procent in Parijs, 20 procent in Amsterdam, 25 procent in Zürich, 26 procent in Madrid, 30 procent in Berlijn en 31 procent in Budapest). De wetenschappers geven een aantal redenen op voor deze autoverslaving: veel pendelaars, te lage parkeerkosten en… de politiek rond bedrijfswagens. Dat alles is ongetwijfeld een extra reden om de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) te versnellen, iets wat Brussels Minister van Mobiliteit Pascal Smet effectief wil doen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!