De Brusselse autofiscaliteit is nog steeds gebaseerd op het oude federale systeem, dat kijkt naar het vermogen en de cilinderinhoud. Maar het Gewest wil net zoals Vlaanderen al lang geleden deed en ook Wallonië van plan is zijn berekeningsmethodes aanpakken. Volgens de krant La Libre Belgique hebben de experten hun eindrapport voorgelegd. Dat raadt aan om te belasten op basis van 3 parameters: de Euronorm, het brandstoftype en de CO2-uitstoot. Volgens het voorstel dat aan de Brusselse regering is voorgelegd zou een dieselwagen tot 6 keer zwaarder moeten worden belast dan een vergelijkbaar benzinemodel. Een voorbeeld op basis van een fictief model gewaagt van een belasting van 50 euro voor een benzine tegenover 300 euro voor een diesel. Het doel is om de “ontdieseling” van het Brusselse wagenpark te steunen. Let wel: het gaat hier nog maar om aanbevelingen en het zal nog enkele maanden duren voor de Gewestregering een beslissing zal nemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!