800 mensen ontvingen een melding van het Brussels Gewest om te zeggen dat ze de LEZ (lage-emissiezone) waren ingereden met een te oude auto. Vanaf oktober krijgen overtreders ook echt een boete, en die is niet mals: 350 euro. Voorlopig is de LEZ verboden terrein voor diesels van voor 1997. Vanaf 1 januari 2019 wordt het verbod uitgebreid naar Euro 2-diesels (ingeschreven voor 2001) en naar Euro 0- en Euro 1-benzinewagens (ingeschreven voor 1997). 176 camera’s houden de in- en uitgangen van de LEZ in de gaten en lezen de nummerplaten af.
Wat te doen?
Wie een Belgische nummerplaat heeft en met een auto rijdt die voldoet aan alle vereisten, moet geen bijzondere actie ondernemen, terwijl voertuigen met een buitenlandse nummerplaat zich moeten inschrijven. Wie met een niet-toegelaten voertuig rijdt, kan tot 8 keer per jaar een dagpas van 35 euro aanvragen. Oldtimers met een Belgische nummerplaat (beginnend met O of 1-O) krijgen automatisch een uitzondering. Buitenlandse voertuigen moeten zich vooraf gratis registreren. Elke niet-automatisch toegekende uitzonderingsaanvraag (in het bijzonder voor buitenlandse voertuigen) moet online gebeuren. De behandeling van de aanvraag duurt maximaal 69 dagen.
Verraderlijk
Opgelet: sommige verkeersborden die het begin van de LEZ aangeven staan op plaatsen waar je niet meer kan omkeren of je route veranderen, en de ANPR-camera’s staan slechts een paar tiental meter verder. Dat is behoorlijk grof en minder goed geïnformeerde automobilisten zullen bijna zeker in de val lopen, want met uitzondering van een paar toegangen tot parkings loopt de grens van de LEZ samen met het grondgebied van het Brussels Gewest. Dus ook wanneer die grens halverwege een straat ligt, ondanks het feit dat er slechts 50 meter verder een kruispunt of rotonde is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!