De Lijn gaat zijn eerste bus-trams deze maand in het verkeer brengen. De Ringtrambussen gaan een traject van 17 km afleggen, op eigen busstroken, van het UZ-VUB Jette naar de luchthaven van Zaventem via de Heizel (Brussels Expo), Living Tomorrow en het station van Vilvoorde. Het 24 m lange voertuig van Van Hool moet het traject in 38 minuten kunnen afleggen. Het doel is om de autodruk op de ring te verminderen door een alternatief voor de auto aan te bieden. De autoriteiten rekenen op dankzij de Ringtrambus een daling van 10.000 voertuigen per dag in de nabijheid van de Ring in het noorden van Brussel.
Bijna tram en hybride
De Ringtrambus heeft een capaciteit van 137 plaatsen, waarvan 51 zitplaatsen. Hij kan ook enkele fietsen herbergen. Hij rijdt niet op elektriciteit. Het is eerder een lange hybride bus op diesel, gebouwd door Van Hool. In principe moet hij zijn busbaan niet verlaten. Maar, in tegenstelling tot een tram, kan hij ‘ontsnappen’ als de weg geblokkeerd of versperd is. De Lijn voorziet een frequentie van 4 trambussen per uur in elke richting. Voor dit project moesten er ook enkele kruispunten opnieuw worden aangelegd, naast de creatie van 23 km fietspaden en 16 km busstroken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!