Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Hoeveel salariswagens zijn er in België?

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-03-2019

Een eenvoudige vraag met een complex antwoord: het ultieme bewijs dat de salariswagen een heel Belgisch fenomeen is. Aan de hand van een fact sheet van Xavier May van de ULB proberen we een antwoord te vinden.

Het is niet mogelijk om uit de officiële statistieken rechtstreeks af te leiden hoeveel bedrijfswagens er in België zijn. In 2017 waagde Xavier May zich aan de oefening. May is onderzoeker aan het “Institut de Gestion de l’Environnement et d’Aménagement du territoire (DGES-IGEAT)” (Instituut voor beheer van het leefmilieu en de ruimtelijke ordening van het grondgebied) van de ULB. Hij berekende dat op 31 december 2015 exact 831.000 auto’s waren ingeschreven op naam van een rechtspersoon. Dat waren echter niet allemaal bedrijfs- of salariswagens. Hij verfijnde daarom zijn berekeningsmethode door het statuut van de “bedrijfswagen” zo precies mogelijk te definiëren. Het gaat om een auto “die door een bedrijf of werkgever ter beschikking wordt gesteld van een werknemer, die dit voertuig ook voor privédoeleinden mag gebruiken”. Auto’s van zelfstandigen worden niet rekening gebracht, net zomin als dienstwagens. Daar staat tegenover dat niet alleen de auto’s worden meegerekend die aan loontrekkenden worden uitgeleend, maar ook die van de bedrijfsleiders, zelfs al hebben die een zelfstandigenstatuut.

En op hoeveel komen we dan?

Door te gaan zoeken in de belastingaangiften rond het VAA en de CO2-bijdrages kan een filter worden toegepast. Op basis van die gegevens berekende de onderzoeker van de ULB dat er in het vierde trimester van 2015 425.000 “salariswagens” voor werknemers rondreden en 122.350 bedrijfswagens die waren aangegeven door bedrijfsleiders (of 41,5 procent van de leiders). Maar May voegt meteen toe dat dit ongetwijfeld een onderschatting is. Maar van deze 425.000 + 122.350 = 547.350 bedrijfswagens zijn we alvast zeker. Dat is echter een bodemwaarde, want een andere berekening brengt ons bij een hoger getal.

De juiste schatting

Door dienstwagens (geschat op 91.000) uit het totaal te schrappen, net zoals auto’s in kortetermijnhuur, demowagens (van de garage) en carsharingvloten die zijn ingeschreven op een rechtspersoon komen we aan 831.000 – 91.000 – 17.000 – 52.000 – 650 = 670.350 salariswagens. Door die cijfers samen te voegen met andere vaststellingen komen we dus aan een hypothetisch aantal van minstens 625.000 salariswagens in 2016 die ter beschikking werden gesteld aan werknemers of bedrijfsleiders. Dat is 13,5 procent van de loontrekkenden en een aandeel van 11 procent in het Belgische wagenpark.

Lees hier de fact sheet in zijn geheel (in het Frans):

Xavier May “De netelige kwestie van het aantal bedrijfswagens in België”, Brussels Studies, Fact Sheets, nummer 113, online geplaatst op 10 juli 2017.

Terug naar inhoud.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten