Sinds de regering haar strenge maatregelen heeft aangekondigd tegen zogenaamde “valse hybrides”, krabbelt ze langzaamaan terug. De krant De Tijd meldt dat de verhouding gewicht-batterijcapaciteit nog zou zakken naar 0,5 kWh/100 kilo. Aanvankelijk was die verhouding 1,0, vervolgens zakte ze naar 0,6 en nu gaat ze dus naar 0,5, vanaf 1 januari 2018. Deze nieuwe verlaging van de norm maakt dat die nu veel nauwer aansluit bij het gemiddelde van de markt, waardoor de lijst met modellen die de norm halen plots veel langer wordt. Zij behouden daardoor een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent voor de bedrijven en een lager VAA voor de werknemers. Bedrijven en zelfstandigen op zoek naar een maximale fiscale aftrekbaarheid krijgen dus een bredere keuze dan enkel de PHEV-versies van de Audi Q7, Kia Optima SW en Mitsubishi Outlander. Door het vereiste minimum te verlagen van 0,6 naar 0,5 kan die lijst nu worden uitgebreid met de Audi A3 e-Tron, BMW 530e iPerformance, Kia Niro PHEV, Volvo XC60 T8, Volkswagen Golf en Passat GTE en (eindelijk!) de Hyundai Ioniq PHEV en Toyota Prius PHEV. Daar staat tegenover dat de BMW 225xE (2-Reeks Active Tourer), BMW 330e en Mini Countryman Cooper SE, om er maar een paar te noemen, uitgesloten blijven, net zoals alle plug-in hybride Mercedessen en de meeste T8-versies van Volvo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!